Na co dát pozor, když trénujete doma – Covid-19

Asi jste si všimli, že se s online tréninky roztrhl pytel. Jsou všude – některé zdarma a některé za peníze a vypadají jako skvělé řešení pro všechny.
Jako diplomovaná Wellness specialistka a instruktorka ZTV bych ráda upozornila na nezodpovědnost některých autorů sdílených fitness videí. Která z takových videí dělá potenciálně nebezpečný materiál. V tomto článku se dozvíte na co je dobré při výběru online cvičebního programu dát pozor.

 

 

 

Na co dát pozor, když trénujete doma při Covid-19:

 

1. Nevrhejte se do nových výbušných cvičících programů. Toto není doba na to si ublížit a zbytečně jet do nemocnice.
Raději zvyšte počet opakování nebo zaveďte lehké změny typu: zpomalení a zaměření se na přesnost jednotlivých pohybů.

 

 

2. Necvičte podle každého, kdo na internetu sdílí svá videa! Mnoho z nich o cvičení moc neví.
Mnoho (i známých a slavných) online fitness influencerů nemá žádné oficiální vzdělání v oboru a tak s Vámi sdílí pouze své vlastní zkušenosti a tím i své chyby.
Často v těchto amatérských videích vidím chyby tohoto typu:
– naprosté opominutí zapojení středu těla a kvalitního popisu, jak to udělat
– ve videích pro začátečníky se „začíná“ se cviky pro středně pokročilé
– absolutně chybí uvádění variant pro různé stavy a onemocnění – pro které všeobecné rady a tipy mohou být velmi nebezpečné: bolest zad, vyhřezlá ploténka, skolióza, srdeční onemocnění, starší věk apod.
Možná si neublížíte hned při prvním opakování, ale postupem času nemusí takové zacházení Vaše tělo vydržet.

 

 

Takže, tady jsou má doporučení:

 

1. Pokud máte jakékoli civilizační onemocnění nebo Vás bolí záda (a nikdo Vám před Covidem-19 nezakázal cvičit) věnujte se pouze cvikům, o kterých víte, že Vám pomáhají. Neexperimentujte. Pokud si něco chcete ztížit – zpomalte pohyb. Nebo zapojte labilní plochy, pokud je máte doma – například overball, gymball aj.

 

2. Ať už máte nebo nemáte problémy se zády – vždy se inspirujte od opravdových profesionálů – instruktoři ZTV, pilates, jóga, fitness trenéři, fyzioterapeuti a další. A hledejte návody na cvičení, co nejvíce uzpůsobená Vašemu stavu. Například s čerstvě vyhřezlou ploténkou není nejlepším nápadem cvičit Insanity nebo Crossfit nebo něco podobného.

To, že je vše při cvičení v pořádku poznáte, podle toho, že Vás nic nebolí a cítíte zapojenou jen tu partii, kterou jste původně chtěli zapojit. Například častým problémem při posilování středu těla může být bolest beder (což může vést například k výhřezu meziobratlové ploténky) nebo stehen. Tomu se dá správných zapojením středu těla předejít – stačí se to jen naučit.

Kvalitní instruktážní videa nebo články najdete na Youtube Zdraví posláním (rozdělená na kategorie: Sedavý způsob života, Zdravá záda, Regenerace pro sportovce, Zdravé hubnutí, Wellness inspirace, Fitness inspirace aj.) nebo na zde webu Zdraví posláním například v článcích Můj wellness deník, kde uvidíte, co na sebe sama z oborů wellness, fitness a fyzioterapie průběžně aplikuji.

 

3. Všimla jsem si, že někteří maséři a instruktoři nabízejí masáže a cvičení v místech bydliště..
Je to nezodpovědné a opravdu nikomu nedoporučuji takové služby v současné době využít! Nestýkejte se s nikým novým, pokud to není opravdu nutné (př. zdravotníci)! K uvolnění svalů a stresu můžete sami použít jemné cvičení, řízené dýchání, automasáž pěnovým válcem nebo tenisovými míči atd. Nikoho k tomu nepotřebujete. Jistě ještě před měsícem by to bylo příjemnější u sebe mít trenéra / instruktora / maséra, ale v téhle době to, alespoň podle mě nestojí za to. Sice to nemusí být „ono“, ale účel relaxace a regenerace i cvičení o samotě a automasáž (pěnovým válcem nebo tenisovým míčem) splní.

 

 

Takže, na co dát pozor, když trénujete doma při Covid-19?
Ve zkratce – dejte pozor na to, koho a jaké informace sledujete. Pěkně natočené video není dostatečným důkazem profesionality a potřebných znalostí přecvičujícího!

 


Co by Vás mohlo zajímat:
Bolest zad a komplexní přístup
Má Absolventská práce na téma zvládání patologického stresu a deprese medical-wellness přístupy
Mé wellness služby – zdravá záda, masáže, workshopy a konzultace o zvládání stresu a deprese medical-wellness přístupy
Mini série o spánku: Jak nás ovlivňuje jeho nedostatek?
Stres, bolest svalů, únava a nachlazen – regenerace a rehabilitace doma
Můj hubnoucí deník

O autorovi Výpis článků Podpořte autora

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..