Wellness v běžném životě: parkouristy, kaskadéra a kondičního specialisty Tomana Rychtery

Dala jsem pro Vás dohromady otázky ze světa wellness, zdravého životního stylu a prevence, konkrétně o začlenění wellness do běžného života a zvládání stresové zátěže u lidí z různých oborů. Tuto sérii otázek, které budu pokládat různým lidem z různých oborů jsem nazvala: Wellness v běžném životě…

Tentokrát jsem oslovila kondičního specialistu Tomana Rychteru, kterého jsem potkala už před x lety na boulderové stěně. Přes něj a společné přátele jsem byla seznámena s disciplínou parkour. Sama to nesmírně obdivuji a proto jsem ráda, že se mi podařilo dostat zajímavé informace z tak významné figury českého parkouru jakým Toman bezesporu je.

 

Otázky pro Wellness v běžném životě, ze světa wellness, zdravého životního stylu a prevence:
1. Co jsi vystudoval/a, čemu se věnuješ teď a jak jsi se k tomu dostal/a?
2. Kde najdeme Tvé služby a jaké to jsou?
3. Jaké informace myslíš, že jsou v Tvém oboru nejvíce známé? A jaké by si zasloužily větší pozornost?
4. Co pro Tebe znamená wellness, zdravý životní styl a prevence? Jak to konkrétně začleňuješ do svého života?
5. Co považuješ za opomíjenou a nejdůležitější část v prevenci a léčbě stresové zátěže?
6. Jaká byla tvá nejvíce stresující zkušenost? A jak jsi redukoval/a stres?
7. Jaké dvě rady bys dal/a na základě vlastní zkušenosti čtenáři z oboru wellness, zdravého životního stylu a prevence?

Navíc:
8. Jaké formy regenerace používáš po takovém zatížení jako je parkour a kaskadérství? Prevence vs. regenerace při zranění..
9. Jak se psychicky připravuješ těsně před skokem (z budovy, jeřábu..) bez jištění..?
10. Jaké byly nejzajímavější projekty kde jsi byl jako kaskadér?

 

 

1. Co jsi vystudoval, čemu se věnuješ teď a jak jsi se k tomu dostal?

Vystudoval jsem bakaláře z oboru „Sportovní a kondiční specialista“ na škole VŠTVS Palestra. Mám pocit, že tím mé studium teprve začalo, protože až v období státnic jsem si opravdu našel důvody proč, a kvůli čemu studovat, takže se nadále věnuji poměrně intenzivnímu samostudiu všeho možného co mě zajímá a dokonce zvažuji se navrátit na půdu vysoké školy, protože by mě láká projít studiem psychologie, nebo filosofie, popřípadě obojím.  Od svých 11ti let jsem se věnoval Shaolin Kung-Fu, které mě tenkrát zaujalo díky seriálu „Kung-Fu legenda pokračuje“.
Dnes již necvičím úplně pravidelně, ale průběžně se k tomu pořád vracím a  udržuji co umím. Jinak se aktivně věnuji parkouru / freeruningu, který jsem pro změnu okoukával ze starých videí snad ještě před YouTubem. Parkour učím a předávám dětem i dospělým a převážně díky parkouru jsem se před lety začal dostávat nejen k různým vystoupením, ale i focením a natáčení reklam, filmů apod. Čím déle se ovšem věnuji jakémukoliv pohybu, tím více se zaměřuji na pohyb jako takový, než na specifické určení toho co dělám. Hodně se také zajímám o zdravý životní styl a duchovní stránky života. Baví mě propojovat poznání se všech možných oblastí, ať už je to pohyb, tělo, mysl atd… A v neposlední řadě taky miluji hudbu a stále více se věnuji i tvorbě rapových skladeb s jasným plánem vydat vlastní desku. Snažím se toho znát a umět co nejvíce, což beru jako celoživotní proces vývoje.

 

2. Kde najdeme Tvé služby a jaké to jsou?

Jako trenér pracuji v pražské In Motion Academy, kde trénuji převážně parkour, ale i všeobecné pohybové lekce, či posilování. Lidem se nejraději věnuji na individuální úrovni, takže vedu převážně soukromé lekce pro jednu až tři osoby. Také jsem jako kaskadér u Double Stunt Teamu.

 

3. Jaké informace myslíš, že jsou v Tvém oboru nejvíce známé? A jaké by si zasloužily větší pozornost?

Nejznámější jsou určitě různé šílené a na pohled riskantní skoky. Větší pozornost by si zasloužila hlavně mentální a filosofická rovina parkouru, který je v tomto ohledu velmi podobný bojovým uměním, ale jeho dnešní forma tuto stránku začíná stále více zapomínat.

 

4. Co pro Tebe znamená wellness, zdravý životní styl a prevence? Jak to začleňuješ do svého života?

Znamená to pro mě hlavně každodennost a průběžnost, s kterou je potřeba se těmto věcem věnovat. Nemá tak velký smysl držet náhlé diety a dělat dočasná opatření, když se pak člověk navrátí ke starým návykům. Preferuji právě tu prevenci, v rámci které se postupně snažím posouvat své hranice směrem ke svým ideálům, a to jak v ohledu stravování a v přístupu k tělu, tak i třeba co se týče prostředí v kterém se vyskytuji a vlastní mentální a duchovní údržby i rozvoje. V praxi to u mě pak vypadá tak, že například rána začínám tak, že vypiju okolo půl litru čisté vody, udělám si dechové cvičení, chi-kung, nebo meditaci a otužím se pomocí ledové sprchy, kterou následně doplním o rozcvičku v podobě mobilizace kloubů a protažení. Je to takový můj rituál, který zajišťuje nejen můj dobrý chod pro běžné dny, ale hlavně pomáhá udržet mé zdraví dlouhodobě.

 

5. Co považuješ za opomíjenou a nejdůležitější část v prevenci a léčbě stresové zátěže?

Největším problém je podle mě nedostatečná všeobecná vzdělanost a praxe o v tom, jak pečovat o svoje mentální/duševní zdraví. Lidé jsou nevyrovnaní, vzteklí, plní napětí, vyčerpaní atd. jen né v duševní pohodě, což se následně podepisuje i na fyzickém stavu. Moc tlačíme na výsledky, které často nemají žádný dlouhodobý smysl a nenaplňují nás, namísto toho, aby jsme si z života udělali příjemné potěšení.

 

6. Jaké dvě rady bys dal na základě vlastni zkušenosti čtenáři z oboru wellness, zdravého životního stylu a prevence?

Zaprvé to s ničím příliš nepřehánět. Dělat věci(cvičení, vzdělávání, práce. životní změny atd.) raději častěji a průběžně, než nárazově a nechat se tím strhat. A za druhé myslet na to, že dlouhodobá udržitelnost je klíč k úspěchu snad ve všem co v životě děláme, což souvisí i s první radou.

 

7. Jaká byla tvá nejvíce stresující zkušenost? A jak jsi redukoval stres?

Moje nejhorší stresová zkušenost byla na přelomu dvacítky a bylo to intenzivní období skoro tří let, kdy jsem si procházel sérii neúspěšných vztahů, obtíží se školou a hned dvěma vážnými zranění kolen. Sice jsem nikdy nepřemýšlel nad tím, že bych to tu vše ukončil, protože jsem od přírody nevzdávající se bojovník, ale dlouhé měsíce jsem chtěl od všeho utéct a dennodenně se ocital ve velmi temných pocitech, myšlenkách i emocích. V té době jsem trávil hlavně hodně času sám a rozmýšlel nad životem i sám sebou, což byla jediná věc, která mi pomáhala, protože jakékoliv činnosti mi ulevili jen na chvíli a jak mile jsem s nimi přestal, tak se pocity úzkostí téměř ihned vrátili. Následně jsem k času tráveným o samotě začal i s delšími a hlavně pravidelnými denními meditacemi, což mi postupně pomohlo naučit se vyrovnat především sám se sebou a následně i s vnějším stresem, ať už pramení odkudkoliv.

 

8. Jaké formy regenerace používáš po takovém zatížení jako je parkour a kaskadérství? Prevence vs. regenerace při zranění..

V rámci regenerace vnímám velký rozdíl mezi tím, co dělám a tím co bych chtěl dělat. Důkladná a kvalitní regenerace bohužel stojí dost peněz i času, takže se to snažím držet alespoň v rámci dostupných možností. Co využívám každodenně, tak je stretching, působení ledové vody a průběžná automasáž ať už formou vlastních rukou či za pomocí foam rolleru.
Dříve jsem také hodně navštěvoval kryoterapii(ledová sauna), ale ta bohužel vyjde docela draho. Na masáž si teď většinou zajdu spíše nárazově, když je pro to vhodný prostor, ale při svém běžném zatížení(tréninky 6x týdně) bych nejraději navštěvoval maséra dvakrát týdně, ale to si zatím nemůžu úplně dovolit, obzvláště vezmu-li v potaz, že pravidelná sauna by se taky hodila…haha.

A tedy celkově využívám regeneračních metod podle toho, jak je to zrovna zapotřebí. Zároveň se průběžně věnuji doplňkovým cvičením v podobě různých kompenzačních, rehabilitačních a zpevňovacích cviků, kterými si nejen rovnám tělo, ale i napravuji stará zranění a předcházím vzniku nových problémů.

K tomu, abych tyto věci plně zařazoval do tréninku mě přivedli až dvě po sobě jdoucí zranění kolen v podobě přetržených křížových vazů, která sice nebyla zapříčiněna zanedbáním přípravy, jako spíše nedostatečnou soustředěností v daných chvílích, ale jako výsledek rehabilitace jsem si z obou případů odnesl mnoho užitečných vědomostí, jak předcházet mnoha jiným problémům. K fyzioterapeutovy v zásadě nechodím, protože nejlíp mé tělo znám stejně jen já sám, takže sem si tak trochu sám svým fyzioterapeutem, a když potřebuji k někomu jít, tak čistě z důvodu řešení konkrétního problému, na který já sám nedosáhnu.

Celkově se snažím doktorům spíše vyhýbat, ale samozřejmě v případě velkých zranění to v minulosti bylo nutné. Tenkrát jsem kolem sebe ještě neměl tolik kontaktů, které by mi pomohli najít specializované doktory, takže první úraz kolene jsem řešil skrze Vinohrady a sice to vše dopadlo dobře, ale péče celková péče nebyla nic moc.

Po druhý už jsem se objednal do Centra Pohybové Medicíny na Chodově (CPM), kde odvedli výbornou práci i co se týče rehabilitace/fyzia. V případě problémů bych asi opět volil CPM, protože jsem tam byl velmi spokojený.

 

9. Jak se psychicky připravuješ těsně před skokem (z budovy, jeřábu..) bez jištění..?

To mě přivádí k tomu zmíněnému soustředění. Když se člověk soustředí, tak lze většině zranění docela snadno předcházet. Takže v rámci přípravy na skoky, výkony a ve finále i na celý život dělám různá dechová cvičení a formy meditace, které mě učí prohlubovat moji schopnost udržení pozornosti. Čím náročnější a nebezpečnější je nějaký prvek, skok či jakýkoliv výkon, tím důležitější je zůstat v dokonalém klidu a dostat se do stavu tzv. flow, v které je člověk plně přítomen tady a teď s plnou pozorností vůči tomu, co zrovna dělá. Strach, jakékoliv obavy, ale i dokonce třeba vyplavení adrenalinu není pro většinu sportů, které vyžadují precizní provedení pohybů nijak žádoucí. Člověk tím sice může „nahrabat“ o trochu více hrubé síly, popřípadě rychlosti, ale také to znamená mít menší kontrolu v prováděných pohybech, což může rozhodnout o tom, jestli se zraníte, a nebo ne.

Co se týče jištění, tak osobně bývám víc nervózní, když se mam spoléhat na nějaké lano či jakoukoliv jinou techniku, oproti tomu, když je to celé jen na mě. Vždy mi chvíli trvá, než tomu začnu plně důvěřovat. Každopádně když se jedná o nějakou náročnou akci/skok, tak se hlavně snažím udržet v klidu. Hodně pomáhá si zavřít oči a párkrát si představit úspěšný provedení toho, na co se zrovna chystám. Uklidnit se pomocí ustálenýho soustředěnýho rytmu dechu a odvést tím pozornost od jakékoliv nervozity, popřípadě strachu. Když se mi pak náhodou stane, že by se mi přímo před skokem rozbušilo srdce a já cítil přílišnou nervozitu, tak to radši na chvíli odpískám, dokud se znovu neuklidním.

 

10. Jaké byly nejzajímavější projekty kde jsi byl jako kaskadér?

Mnoho kaskadérských prací bývá ve skutečnosti poměrně davová práce, kdy jsem měl tu příležitost být u několika filmů, které znovu otevírali témata druhé světové války a pádů poválečných režimů. Jelikož se poměrně snadno vciťuji do probíhajících momentů, tak musím říct, že „zažívat si“ věci jako příjezd do koncentračního táboru, nebo to, že se na nás vrhla velká skupina neonacistů, kteří nás mlátili v kostele a všichni okolo ječeli jsou vlastně docela zajímavé zážitky, díky kterým o to více vím, že bych takové věci nechtěl zažívat ve skutečnosti. Haha. Velmi zajímavým projektem také bylo před pár lety dělat na celovečerním filmu „Ani Ve Snu“, který se celý vyskytoval v prostředí parkourové komunity. Toho jsem se dokonce účastnil jako jeden z hlavních herců.

 

Více o Tomanovi Rychterovi se dozvíte na jeho Youtube kanálu: Tom Fortn a nově i na jeho webových stránkách.

 

 

Diplomovaná wellness specialistka (DiS.) v oboru Wellness-Balneo. Zakladatelka webu Zdraví posláním a autorkavíce než 200 článků. Masérka v síti Infinit Holešovice – hotel Absolutum Boutique. Instruktorka Zdravotní tělesné výchovy. Vlastník CAE (Certificate of Advanced English). Ambasadorka destigmatizace medical-wellness léčby duševních onemocnění.

Oblasti odborného zájmu:
Wellness, prevence, regenerace, rehabilitace, psychologie zdraví, zvládání těžké stresové zátěže, deprese, BAP a bolestí zad.

Odborná publikace:
Absolventská práce s názvem Distres a možnosti zvládání se zaměřením na 13 medical-wellness strategií v rámci zvládání patologické stresové zátěže a deprese.

Služby:
Masáže,  ZTV (s prvky jógy a automasáží), přednášky o wellness-medical přístupech v rámci zvládání těžké stresové zátěže a deprese a další.

Vedle těchto stránek spravuje Youtube kanál Zdraví posláním, facebookové stránky: Zdraví posláním, Wellness jóga, Wellness masáže (pokud jste u mne byli na masáži, tak zde můžete zanechat Vaši recenzi) a Instagram wellness_specialistka_sylvie.

Pokud máte zájem o spolupráci využijte kontaktní formulář nebo zdraviposlanim@seznam.cz

O autorovi Výpis článků Podpořte autora

Napsat komentář