Pravidla sauny – etiketa, prohřívání, přežití

Saunování se v různých obměnách používá již stovky let. V dřívějších kulturách byla sauna využívána jako prostředek ke komunikaci s bohy, později se z ní stal způsob péče o tělo a mysl. Následující pravidla / tipy se vztahují k chování saunujících snad v každé sauně. V malých detailech se můžou lišit dle individuálního typu kabiny a způsobu vytápění.

 

Na obrázku může být: one or more people a closeup

 

 

Pravidla sauny – etiketa, prohřívání, přežití:

 

1. Pravidla sauny – saunová etiketa:
Nerušte v sauně se relaxuje. To je obecné pravidlo. Některé sauny najdete i s nápisem – bez mluvení. Některé najdete s opačným označením. Respektujte to. Pokud půjdete do sauny bez nápisu specifikující zaměření sauny, respektujte obecné pravidlo – mlčení a relax.

 

 

2. Pravidla sauny – co určitě nedělat v sauně:
Nesmrkejte, nekašlete (snadno rozšíříte infekci) a neprďte v sauně! Pokud potřebujete – vyjděte ven ze sauny! Vždy se mi to zdálo jako samozřejmé, ale nedávno jsem v sauně viděla, že to tak samozřejmé asi není.. Do sauny si neberte ani boty ani žádné jídlo a pití.

 

 

3. Pravidla sauny – co určitě nedělat po sauně:
Po sauně bych každému doporučila pít minerální vodu a odpočívat (jet domů a číst si, koukat na něco, sejít se s kamarády apod). Vyhnula bych se práci a rozhodně bych se (stejně jako po masáži) vyhnula cvičení a návykovým látkám.

 

 

4. Pravidla sauny – na co dát pozor při saunování & kdy nejít do sauny:
Nechoďte do sauny pokud jste unavení nebo vyčerpaní. Nikdy nechoďte do sauny pokud jste nachlazení nebo máte jakékoli jiné přenosné onemocnění. Nejen, že Vám sauna pravděpodobně přitíží, ale budete infikovat i ostatní lidi!!  Neužívejte alkohol ani jiné omamné látky, můžete se přehřát aniž byste si to uvědomili, můžete začít zvracet, můžete zkolabovat apod. Pozor bych si také dala pokud máte jakékoli celkové nebo chronické onemocnění typu – vždy se před návštěvou sauny poraďte s Vaším lékařem: kardiostimulátor, rakovina, cukrovka, křečové žíly aj.

 

 

5. Pravidla sauny – průběh jednoho kola saunování:
Cílem je potit se déle, při nižších teplotách! Respektujte svůj individuální pocit a opusťte saunu, když Vám to bude stačit. Neohlížejte se na nějaké předepsané minuty – žádné nejsou. Jde o Váš pocit. Čím déle jste v sauně, tím více uvolníte svaly a dosáhnete dalších benefitů sauny, hlavně se budete pořádně potit. Optimální poloha v sauně je vodorovný leh. Tímto způsobem budete mít celé tělo vystavené jedné teplotě a nebude se Vám tak přehřívat třeba hlava v pozici v sedě. A tím se vyhnete akutní nebo pozdější nevolnosti. Cílem nikdy není vydržet téměř do mdlob!

Pro začátečníky bych doporučila vyzkoušet nejdříve nižší teploty saun (solná, bylinková, tropická, parní aj.) a až při dalších návštěvách se postupně dopracovat k těm vysokým (finská apod.).

 

 

6. Pravidla sauny – jak by mělo vypadat jedno kolo sauny:
– sprcha
– v sauně – celým tělem jsme na prostěradle – základní hygiena, ideálně ležíme, vždy začneme saunou s menší teplotou, preferujeme pozvolné ohřívání v sauně nad rychlostí, časovým rámcem se nedržíme toho co jste někde četli, ale vždy jednáme podle svého těla
– sprcha – zase základní hygiena – nechcete se koupat v potu jiných lidí
– ochlazovací bazének nebo jiná forma ochlazení
– odpočívárna – bez odpočinku a dostatečného procesu ochlazení se Vám může udělat nevolno a pro Vaše tělo uspěchaný cyklus nebude tolik prospěšný

 

 

Závěrečný tip: Přežití v sauně: Na spodní příčce je vždy nejmenší teplota z celé sauny, kdyby se náhodou stalo, že Vás někdo zavře v sauně – přežijete o několik hodin déle, když si lehnete na zem a nebudete se hýbat.

 

Doufám, že Vaše návštěva sauny bude příjemná pro Vás i další návštěvníky!

 

 


 

Co by Vás mohlo zajímat:

Kam v Praze do sauny:
Recenze: Infinit Vysočany
Recenze: Saunia

Kam po ČR do sauny:
Recenze: Infinit Maximus Brno

Kam mimo ČR do sauny:
Gmund

Bolest zad a komplexní přístup
Stres, bolest svalů, únava a nachlazen – regenerace a rehabilitace doma
Má Absolventská práce na téma zvládání patologického stresu a deprese medical-wellness přístupy
Můj hubnoucí deník
9 mýtů o masážích, kterým věří klienti a někteří maséři
Wellness v životě Wellness specialistky, masérky a instruktorky zdravotní tělesné výchovy: regenerace těla i mysli 
Mé wellness služby – zdravá záda, masáže, workshopy a konzultace o zvládání stresu a deprese medical-wellness přístupy

 

Zdroje:
Přednášky předmětu: Výstavba a provoz saun na VOŠ Palestra, obor Wellness Balneo

Jsem diplomovaná Wellness specialistka (DiS.) v oboru Wellness-Balneo. Zakladatelka webu Zdraví posláním a autorka více než 200 článků. On-call masérka v Elementa agency (pražské 4* a 5* hotely: Corinthia 5*, InterContinental 5*, Panorama 4* aj.). Instruktorka ZTV – Zdravotní Tělesné Výchovy (kompenzačně-rekondičního cvičení). Ambasadorka destigmatizace medical-wellness léčby duševních onemocnění a vlastník CAE (Certificate of Advanced English).

Kdo jsem jako Wellness specialistka?
Studovala jsem pražskou vyšší odbornou školu. Mezi mé předměty patřily: psychologie zdraví, well-being, anatomie, fyziologie, balneologie a fyzikální terapie, interkulturní komunikace, fitness, funkční vyšetření, výživa, lékařská problematika zdravotní tělesné výchovy, základy veřejného zdravotnictví, specifika saunování, sportovní masáž, baňkování, lávové kameny, tvorba wellness programů , základy první pomoci a další..
Studium jsem zakončila Absolventskou prací o zvládání patologického stresu a deprese medical-wellness metodami, kterou si můžete přečíst na těchto stránkách v rubrice E-kniha. Absolutorium se skládalo z obhájení Absolventské práce a zkoušek z Wellness a Biomedicíny a Anglického jazyka.

Oblasti odborného zájmu:
Wellness, prevence, regenerace, kompenzace a rekondice, psychologie zdraví (motivace, zvládání patologického stresu, seberozvoj aj.), medical-wellness přístup při zvládání patologického stresu, deprese, BAP a bolestí zad.

Odborná publikace:
Absolventská práce s názvem Distres a možnosti zvládání se zaměřením na 13 medical-wellness strategií v rámci zvládání patologické stresové zátěže a deprese.

Služby v Praze:
Wellness masáže,  ZTV (s prvky metody Balantes propojující prvky fyzioterapie, pilates, balančního cvičení a aktivního středu těla s psychorelaxací a vědomým pohybem), ale i s prvky jógy a s technikami automasáží), tvorba antistresového wellness programu, konzultace/přednášky o wellness-medical přístupech v rámci zvládání těžké stresové zátěže a deprese a další.

Sociální sítě:
Facebook: Zdraví posláním, Wellness jóga, Wellness masáže (pokud jste u mne byli na masáži, tak zde můžete zanechat Vaši recenzi)
Instagram: wellness_specialistka_sylvie
Youtube: Zdraví posláním

Pokud máte zájem o spolupráci využijte kontaktní formulář nebo zdraviposlanim@seznam.cz

O autorovi Výpis článků Podpořte autora

Napsat komentář