Stres

Krátkodobý stres nám může pomoci k lepším výsledkům, dlouhodobý stres nás může zabít.
Dovést nás k vyhoření nebo civilizačním nemocem.

Vysoký kortizol způsobuje žaludeční problémy, mizivé libido, zkratovité myšlení a tím pádem neúměrné chování..
Lidé reagují různě na stresové faktory v jejich životě, můj kamarád se mě spolu s dalšími spolužáky pokusil zabít 180°stupňovým driftem v autě. Po dotočení auta jsem seděla na sedadle, které bylo cca 20cm od pouliční lampy.
Jeho hladina kortizolu byla neúměrně vysoká, čímž jeho kritické myšlení dost zaostávalo za rychlostí auta.. Když jsem se z toho dostatečně vzpamatovala sama, zajímala jsem se co způsobilo jeho zkrat – stres v jeho romantickém životě.

Jak funguje stres v ženském a mužském mozku TED talk (od 12min.) https://www.youtube.com/watch?v=xuM7ZS7nodk

 Stres trochu vědecky a jeho vliv na naše tělo a mysl – zde

1.) Stres – připravte si dopředu Vaší únikovou strategii! Seznámím Vás se svojí. 😉
Vždy, když jsem ve stresu (škola, vztahy, práce) se jako první ozve mé tělo. Začnu mít opakované virozy, začnu mít problémy se spánkem, gastroenterologické problémy, úplně nová věc pro mě tento rok 2016 byla extrémní bolest a napuchnutí celého krku – jako při chřipce. Kdybyste se mě zeptali, jestli jsem ve stresu – řeknu, že nejsem. První pomoc najdete ve 2. bodu.

Zatím největší stresová epizoda mého života: Půl roku před maturitou jsem strávila téměř každý týden v ordinaci gastroenterologa, měla jsem urputné bolesti v oblasti solar plexu. Dokonce jsem se svezla sanitkou, protože jsem si myslela, že jsem snědla kus skla nebo něco podobného, ale nebylo to nic jiného než mé přepjaté nervy.
Během toho půl roku mi udělali úplně všechny vyšetření (byly to ty nejhorší a nejponižující vyšetření, který jsem kdy zažila) a nenašli vůbec nic. To bylo poprvé co jsem dostala předpis na prášky na uklidnění. Žádná rada, jak zvládnout stres, pouze kus papíru s prášky na kterých je velmi lehké si vypěstovat závislost.

Propadla jsem u maturity z mého oblíbeného předmětu. Měla jsem špatný seznam otázek a vytáhla jsem si otázku, která tam podle mého starého seznamu být ani nemohla. Podle poznámky, kterou si vyslechl můj táta, když přijel zjistit jak je něco takového možné – si z toho mám vzít ponaučení.

Mé nejhorší známky za celou střední byly 3, převaha dvojek a jedniček v mém indexu a skutečnost, že jsem byla vychována a ubezpečována celé studium, že pokud se člověk viditelně snaží, tak se nic takového jako neudělání maturity nemůže stát – toto všechno ani nepřipouštělo možnost, že já neudělám maturitu. Na posledních třídních schůzkách táta slyšel od toho stejného učitele, který mne nechal propadnout – že o mne nemá sebemenší obavu, „jen kdyby bylo takových studentů jako jsem já víc!“. Chodila jsem na školu, kde jsem byla ta vybočující z davu. Na škole, kam jsem chodila jste kouřili, brali drogy a nechodili do školy, abyste zapadli. 300 hodin za pololetí neomluvených se v pohodě omluvily. Tolik o morálce na soukromé střední umělecké škole.

Vím, že spoustu lidí kolem mne to nemohlo snést. To, že nezapadám a ani se o to nesnažím. Možná z toho jsem si měla vzít ponaučení.

Věřte mi, že každá zkouška je pro mne malá maturita, kdy přemýšlím nad tím, kolik lidí může ovlivnit výsledek mé zkoušky.
V tomto článku najdete spoustu odkazů na články, knihy atd.. Všechny mě nějak ovlivnily a ne všechny na Vás budou fungovat. Najděte si to, co pro Vás bude fungovat. Snad Vám s tím pomůžu: Toto je má taktika, jak se vypořádat se stresem:

Knížka, která mi pomohla identifikovat a propojit mé somatické problémy s emocionálními:
Kurz odblokování čaker, léčení pomocí čaker, cvičení k uvolnění blokád
I když se józe věnuji už dva roky – od té doby co mi zachránila život a poskytla mi úlevu před reparátem, je tahle knížka trochu moc spirituálně napsaná na můj vkus. Beru si z ní znalosti o propojení těla a mysli. Např.: napuchnutí krku – žádný problém na orl = úzkost, hranice mezi mnou a okolím, problém v komunikaci…

Tuhle knížku jsem si koupila, když jsem cíleně v knihkupectví hledala něco jiného, jiný přístup než léky: Uzdravení bez léků a lékařů – jak zvítězit nad stresem, úzkostí a depresí bez farmakoterapie a psychoterapie. Napsanou psychiatrem a neurologem Davidem Servan-Schreiberem. Jen si říkám, kéž by tahle knížka byla v povinné četbě na škole! Spolu s dalšími sebevzdělávacími, místo těch nesmyslů, které tam jsou.

2.) První pomoc v období stresu:
1. Eliminujte vše/každého, co/kdo Vás stresuje nebo trápí, přidejte vše/každého kdo vás drží nad vodou – 3 nejbližší lidi ve vašem okolí na Vás mají největší vliv
– eliminovala jsem maso (konečně, nikdy jsem ho neměla ráda)

Zeptejte se sami sebe:
Jakým způsobem mě ten člověk ovlivňuje?
Stávám se lepším nebo horší osobou, když jsem s tím člověkem?
Rozhodněte se s kým chcete trávit víc/ méně času, podle toho jaký vliv na Vás ti lidé mají.

2. Srdeční koherence
Každý malý stres nebo neshoda lehce upraví náš srdeční rytmus. Pokud pracujeme nebo máme v okolí toxické prostředí děje se tak několikrát za den, aniž bychom si to uvědomili! Vysoce postavení manageři, mají statisticky nejvyšší spokojenost se svou prací, doprovázenou nejvyšším stresem a častými zdravotními problémy. Jako vysoký krevní tlak, infarktem, diabetes, rakovina,, kdy je naše tělo-emoce vyčerpané z nebytí v souladu s naším mozkem-rozhodováním.
– změňte prostředí
– změňte svůj přístup – dvěmi technikami:
Dechové cvičení zaměřené na srdeční koherenci: viz kniha Uzdravení bez léků a lékařů
Řečí těla: Youtube: Your Body Language Shapes Who You Are – Amy Cuddy – TED Talks

3. Jezte zdravé a celé potraviny – výrazně omezte rafinovaný cukr a alkohol

4. Zpomalte – soustřeďte svou plnou pozornost na jídlo, sex, komunikaci..

5. Udělejte si čas pouze na sebe a dodržujte ho
– cvičte pravidelně – jakýkoli sport, který milujete – nejpravidelněji cvičím jógu, když jsem ve stresu
– naučte se být sami – jděte třeba do sauny nebo na masáž nebo čtěte, cokoli..

6. Pište si deník – třeba jen body co vás udělalo šťastnými a co nešťastnými za celý den, pomůže to získat nadhled a uvědomit si své pocity

7. Požádejte o pomoc/radu – nikdy nevíte, kdo to bude, ale někdo Vám může pomoc a ani by Vás to nenapadlo, nejjednodušší je se zeptat

Vymyslete si svoji strategii! Až budete ve stresu, bude se to hodit. Znáte to – lehko na cvičišti, těžko na bojišti. 😉

 

Další tipy:

Stres a jóga
Uvolněte ramena a horní část zad: https://youtu.be/J0ejZxy7Doc
Sex v období stresu?
Jak jsem se v pohodě připravila na zkoušku (CAE) 


Stres a zdraví – crash course: 
https://www.youtube.com/watch?v=4KbSRXP0wik

s Kris Carr: https://www.youtube.com/watch?v=VSrfa-HUiVM
http://psychologie.cz/stres-jako-spojenec/
http://kriscarr.com/blog/addicted-to-stress/
http://www.doyouyoga.com/5-yogi-principles-coping-stress-anxiety/

 

Jídlo, které pomůže zvládnout stres, co zařadit nebo vyřadit z jídelníčku:
Překonejte stres a dostaňte ze sebe to nejlepší – omezte/vyřaďte všechna prázdná a nezdravá jídla, která Vám nic nedávají – kromě budoucích zdravotních problémů: fast food, nekvalitní masné výrobky (šunky, salámy pod 90% masa), bílý cukr, bílá mouka, Coca colu a jiné sladké sody, džusy nahraďte čerstvou štávou a mošty, kávu nahraďte sypanými čaji – více zde
– nahraďte bílý cukr zdravějšíma variantama: xylitol, tmavý cukr, melasa, rýžový, datlový…sirupy – vše najdete v prodejnách zdravé výživy př.: BioPoint, Country life 

– Z knihy Moody Bitches – jídlo v období stresu: zvyšte příjem B12, B6, Magnesia (vysokoprocentní čokoláda – 70% +, avokádo, ořechy, raw kakao..nedostatek se projevuje migrénou, pomůže předejít nespavosti, úzkosti, uleví od napětí), Vápník (chia semínka, čerstvá kapusta, špenát, tahini) a Omega 3 (chia semínka), směs nesolených nepražených ořechů (spousta různých potřebných minerálů a vitamínů – vápník, magnesium..)

– čokoláda: http://www.kondice.cz/2015/04/cokoladou-proti-stresu-ano-ale%E2%80%A6/
– zelené smoothies – více zde – recept na můj dámský zelený smoothie  zde
– http://kriscarr.com/blog/foods-that-help-with-stress-anxiety/
http://www.kondice.cz/2013/01/stres-naucte-se-dobre-jist/
– týdenní doporučený jídelníček v období stresu – je plný potravin a doporučených jídel, které Vás zasytí, doplní do těla vitamíny a minerály a budete se díky ním cítit dobře a lépe se Vám bude učit:
http://www.zdrave-ziti.cz/…/01/natankujte-to-spravne-palivo/ – inspirujte se jím i v klidovém období 😉

Knížky ze kterých jsem částečně čerpala: Raději vidličky než nože/Forks over knifes, Cukr náš zabiják, Daisy Lowe kuchařka, Sladký život bez cukru, Kris Carr – Bláznivá sexy dieta, Jídlo pro Váš mozek…

Bojujte se stresem jógou:
Doma nebo ve studiu, to je na Vás. Samozřejmě vyjet si na kole do přírody je taky skvělý relax nebo si jít zaběhat, ale pro mě se v období před maturitou nejvíce osvědčila jóga nebo ještě líp, jela jsem na kole z centra do Modřan na lekci jógy na Reebok akci Be more human 🙂 Pokud při cvičení jógy nebo i jiné fitness aktivitě začnete plakat, je to pravděpodobně dle sportovních psychologů Vaše vyčerpané a vystresované tělo volající po zpomalení a zpracování traumat nebo jiných hluboko pohřbených negativních zážitků. Více o józe zde
S Tarou Stiles: https://www.youtube.com/results?search_query=anxiety+joga+tara+stiles
Se Zuzkou Klingrovou v čj: http://www.kondice.cz/videa-joga/?styl=711&trener=&delka=
http://www.doyouyoga.com/4-amazing-ways-yoga-can-help-with-anxiety/
– antistres v práci: http://www.doyouyoga.com/7-yoga-poses-you-can-do-at-your-work-desk-to-relieve-stress-68712/
– nohy nahoru: http://www.doyouyoga.com/5-health-benefits-legs-wall-posture/
– antistresová sestava: http://www.doyouyoga.com/10-yoga-poses-for-instant-calm-during-the-holidays/

Jak napomoci spánku:
– jógou:
S Tarou Stiles v aj: https://www.youtube.com/results?search_query=yoga+better+sleap+tara
Se Zuzkou Klingrovou: http://www.kondice.cz/2014/08/nove-lekce-jogy-pomahajici-pri-nespavosti/
– pozice: http://www.doyouyoga.com/yoga-insomnia-6-calming-poses-help-sleep/
– jídlem: http://kriscarr.com/blog-video/foods-that-help-you-sleep/

 

Zakladatelka a autorka více jak stovky článků na webu Zdraví posláním (Gastroradar). Masérka v síti Infinit Vysočany – hotel Step. Od ledna 2019 Infinit Holešovice – hotel Absolutum Boutique. Studentka VOŠ oboru wellness a balneo. Ambasadorka destigmatizace duševních onemocnění. Zkušenosti s vedením dětské a rodinné jógy, dramatické výchovy a boulderového lezení pro děti..

O autorovi Výpis článků Podpořte autora

Napsat komentář