Stres, bolest svalů, únava, nachlazení – regenerace a rehabilitace doma!

Chtěla bych Vás seznámit s přírodními regeneračními a rehabilitačními pomůckami, které mám doma neustále v zásobě. Stres, bolest svalů, únava a nachlazení přijdou často spolu a zasahují nás z psychické i fyzické stránky. Je těžké udržet normální tempo, proto jsem ráda připravena, jak jen to jde. Obecně se snažím neignorovat, jak se moje tělo cítí a uzpůsobit tomu svůj režim. Některé přírodní regenerační a rehabilitační produkty a pomůcky si beru s sebou, když někam jdu. Některé používám výhradně doma. Dost často používám více technik najednou. Techniky regenerace a rehabilitace často dokážou minimalizovat (někdy) i nahradit spotřebu léků.

Následující tipy fungují mně osobně, proto vždy konzultujte svého lékaře, zda se Vámi zvolená aktivita nebo použití daných pomůcek nevylučuje s Vaším aktuálním zdravotním stavem! Následující tipy používejte jako doplněk stávající léčby, pokud nějakou máte předepsanou. Pokud Vaše problémy jsou akutní a navazují na trauma jakým může být například nehoda, doporučuji vyhledat odbornou pomoc co nejdříve. Pokud Vás trápí chronické bolesti svalů a tenzní bolest hlavy a hledáte, co by Vám mohlo ulevit od potíží, vyzkoušejte následující tipy. Ovšem doporučuji spolupráci s lékařem. O tom více na konci článku.

 

Regenerace – doplňky na nachlazení, stres a prevenci:

Desinfekce na ruce:

-po mhd, po pc, po všem kde se pohybuje víc lidí

Čerstvá ovoce a zelenina: 

– velké množství, posilněné o čerstvý zázvor, česnek, skořici a med – přidávám do jogurtů, omáček, čajů, vody..

Pastilky na krk:

– z lékárny nebo kandovaný zázvor mám všude v zimních kabátech

Just tymiánový krém:

– při nachlazení a bolesti v krku (pozor silná eukalyptová vůně)
– mažu na noc na krk, dekolt, zátylek i obličej

Tygří mast:

– účinkuje mi na nachlazení a tenzní bolesti hlavy a může pozitivně ovlivnit i migrénu
– na vzduchu chladí, v teple zahřívá
– najdete ve sportovních obchodech, často sekce bojové sporty

Alpa – Arthrosan mast:

– účinkuje mi na nachlazení, tenzní bolesti hlavy a může pozitivně ovlivnit i migrénu
– silná mentolová vůně

Potravinové doplňky – Magnesium / Hořčík :

–  k ovoci a zelenině v jídelníčku

– můžete koupit v lékárně nebo ve sportovních obchodech (v lékárně najdete vyšší množství – např.: já beru 835mg hořčíku/den a pocítila jsem výrazné uvolnění několikaleté tenze svalů zad), vyšší množství než 1000mg nebo jiné složení může předepsat lékař
– hořčík – bolest svalů, křeče, bolest hlavy, únava, stres..

Povzbuzující čaje – které můžete mít doma i brát všude s sebou

Tea tree a mátový esenciální olej:

– Tea tree a máta při nachlazení, infekci
– citrusy při únavě a stresu
– pár kapek do vany, na dno sprchy, do umyvadla, do ultrasonického difuzéru nebo na hruď, pod nos..

Sušená levandule v pytlíku u polštáře / Levandulový esenciální olej:

– relaxační účinky
– nepoužívat pokud máte nízký tlak
– pár kapek do vany, na dno sprchy, do umyvadla, do ultrasonického difuzéru..

Při koupi esenciálního oleje se ujistěte, že je určený na pokožku těla a není jen do aromalampy.
Doporučuji značky esenciálních olejů: Nobilis Tilia, Salus / Saloos, Bergila, Yasminka, Loyly masters
Při aplikaci na pokožku vždy esenciální oleje smíchejte s olejovým základem např.: kokosový olej, hroznový olej, krém..!
Pozor na složení: esenciální / éterický olej = čistý přírodní produkt, vonná esence = může mít chemické složení.


Rehabilitace – doplňky na bolest svalů, šlach a kloubů:

 

Alpa – Hemato

– lokální aplikace
– úrazy, podvrknutí, zánět, bolest svalů..

Alpa – Konopný balzám:

– lokální aplikace
– bolesti artróza, artritida, bolesti svalů a vaziva, bolesti zad, uvolňuje křeče a svaly..

Tygří mast:

-lokální aplikace
– používám na bolest svalů, občas mi zabírá i na tenzní bolesti hlavy..
– na vzduchu chladí, v teple zahřívá

Herbalex hřejivá náplast s kaštanem / termofor:

– používám nejčastěji na bolestivé svaly na zádech, pokud vzhledem k umístění nepoužiji termofor
– suché teplo uvolňuje namožené a bolestivé svaly
– hřeje až 12hod, ideální na noc nebo pod oblečení do práce
– můžete použit i čistě jako zahřívadlo, pokud se budete pohybovat v zimě
– dle mé zkušenosti další v lékárně prodávané zahřívací náplasti s chilli často nepříjemně působí na pokožku, proto doporučuji radši v lékárně objednat tuto značku, kdyby neměli na skladě

 


Rehabilitace – automasáž a uvolnění při
bolesti svalů zad i končetin, šlach a kloubů:

Inspiraci ke cvičení zdravému životnímu stylu a používání rehabilitačních pomůcek najdete v seznamu videí,
které pro Vás tvořím na našem Youtube kanálu Zdraví posláním

Tvrdý masážní míček:

– skvěle mi uvolní zatuhlé a bolestivé svaly na zádech, horních i dolních končetinách
– uvolňuje zatuhlé svaly na celém těle v hlubších vrstvách na celém těle, může ovlivnit i tenzní bolesti hlavy
– je potřeba zhluboka dýchat a snažit se na pomůcce uvolnit
– najdete v Intersportu: značka Energetics Recovery ball a Recovery twin
– můžete použít i tenisový nebo squashový míček

Masážní roll-on:

– uvolňuje svaly jemným tlakem a jemnou vibrací na zádech, horních i dolních končetinách
– velice příjemné jak při automasáži, tak jako masážní pomůcka
– koupíte v Decathlonu

Silikonová baňka:

– podtlakem uvolňuje tenzi v hlubších vrstvách svalu, může ovlivnit i tenzní bolesti hlavy..
– můžete použít sami na sebe př.: trapézy, ale je lepší někoho požádat, aby pomohl s celými zády
– najdete v rehabilitačních nebo masérských potřebách

Foam roller / pěnový válec:

– uvolňuje zatuhlé svaly v hlubších vrstvách na celém těle, může ovlivnit i tenzní bolesti hlavy..
– je potřeba zhluboka dýchat a snažit se na pomůcce uvolnit
– najdete v obchodech pod různými názvy: od Energetics – masážní role s výstupky nebo v Decathlonu pod názvem pěnový válec bez výstupků (vhodnější pokud začínáte) a v rehabilitačních pomůckách

Relaxační podložka krční páteře:

– uvolnění krčních svalů
– Nex happyback ze stránek rehabilitace-sport a kamenné rehabilitační obchody

Masážní / Balanční  podložka s/bez masážních bodlinek:

– na chodidla, na celá záda nebo na židli při dlouhém sezení, pozor nepoužívá se non-stop
– působí proti: bolestem zad a nohou, pomáhá správnému držení těla, procvičuje stabilizační svaly v hlubších vrstvách a celkově relaxuje, může ovlivnit i tenzní bolesti hlavy..
– je potřeba zhluboka dýchat a snažit se na pomůcce uvolnit
– není vhodná používat na chodidla pokud máte křečové žíly
– najdete v Decathlonu a v rehabilitačních pomůckách

Bolster na jógu:

– ideální na relaxaci a hlubší protažení vleže
– př.: při bolestech beder, je vleže na zádech potřeba zhluboka dýchat a bolster nebo pěnový válec vložit pod kolena
– najdete v jógových obchodech a Decathlonu

Pěnový / korkový blok na jógu:

– relaxace, hlubší protažení, zjednodušuje cviky
– ideální např při józe.: při bolestech beder, pro začátečníky, omezené v pohybu a starší
– najdete v jógových obchodech a Decathlonu

Elektrostimulátor na svalové a kloubní bolesti:

– působí na: bolesti kyčlí, kolen, ramen, artrózy, revmatoidní artritida a bolesti zad, krční a bederní páteře a zatuhlé svaly zad a ramen (může ovlivnit i tenzní bolesti hlavy) a stavy spojené s chorobnými procesy šlach a vazů např. tenisový loket – potíže způsobené sportem (namožení, únavové bolesti, vymknutí, podvrtnutí kloubů) svalová zranění, křeče, spasmy, poruchy prokrvení tkání, pooperační bolest, bolesti po amputaci, poúrazové bolesti..
– mám skvělé zkušenosti s použitím na extrémně bolestivé a zatuhlé svaly, kdy už nepomáhala automasáž ani klasická masáž, do určité míry elektrostimulátor konkuroval používání anxyliotik
– skvěle se díky přiloženým elektrodám specifikuje konkrétní místo
– svůj elektrostimulátor mám z Alzy, už se ani neprodává, ale najdete novější verze
– pozor nevhodné pro kardiaky s kardiostimulátorem


Regenerace a rehabilitace – aktivity a pasivity:

 

Stres a bolest svalů, šlach a kloubů (použití výše popsaných doplňků):

Protahování:

– podle cvič. videí/lekcí jógy/zdravotní tělesné výchovy
– uvolní celé tělo, přispívá k relaxaci a úlevě od bolesti svalů, kloubů i šlach, inspiraci najdete ve wellness seznamu videí, které pro Vás tvořím na našem Youtube kanálu Zdraví posláním

Relax v sauně nebo na masáži:

– kam bych šla: Infinit – sauna i masáž /Saunia – sauna

Automasáž podle videí/knih nebo za použití:

– masážního míčku,
– pěnového válce,
– masážního roll-onu či elektro stimulátoru na svaly (viz doplňky výše)
– automasáž je nedoceněná a s kvalitními doplňky může výrazně ulevit od namožených a zatuhlých svalů
– inspiraci k použití doplňků a automasáži najdete v seznamu videí, které pro Vás tvořím na našem Youtube kanálu, který nese původní jméno tohoto webu Gastroradar

!!!!! masáž a sauna je ideální pokud Váš stav zahrnuje stres, bolest svalů a přiměřenou únavu, v případě vyčerpání, infekce a těžkého stresu nedoporučuji saunu ani masáž!!!!!!
!! v případě stresu, vyčerpání a počínající infekce dávám důraz na pasivní relaxaci a klid, čím dříve si to člověk umožní, tím dříve to bude za ním !!

Četba o prevenci, zvládání bolesti a stresové zátěže:

– viz seznam knih: Trápí Vás stres a bolest?
– přispívá k relaxaci, začlenění nových preventivních technik a získání nového pohledu na svět

Kresba, malba, omalovánky pro dospělé:

– přispívá k relaxaci

Poslech relaxační hudby nebo zvuků přírody:

– přispívá k relaxaci
– inspiraci najdete ve wellness seznamu videí, které pro Vás tvořím na našem Youtube kanálu, který nese původní jméno tohoto webu Gastroradar

Masáž od maséra, zdravotního maséra nebo fyzioterapeuta:

– masér ve wellness centrech může masírovat pouze určitá oslabení a onemocnění s modifikacemi, pokud máte vybraná chronická onemocnění a stavy je lepší navštívit zdravotního maséra nebo fyzioterapeuta. Vždy se informujte u Vašeho maséra na kontraindikace masáže, pokud Vás neinformuje nebo řekne, že kontraindikace nejsou – utíkejte!
– z nezdravotnických masáží preferuji kombinaci technik v Infinit masáži ve vodním a saunovém světě Infinit, thajské olejové masáže v Thajském ráji, Indickou masáž hlavy, havajskou masáž Lomi-Lomi nebo masáž lávovými kameny

 

 


Nezapomeňte přecházení nemocí pouze dlouhodobě poškozuje Váš organismus, pokud se Váš stav nezlepší doporučuji navštívit všeobecného nebo rehabilitačního lékaře nebo fyzioterapeuta!

Pokud jde o fyzické příznaky jako akutní bolest/blokáda navštivte lékaře (pokud výše zmíněné tipy nezaberou) obvykle do 3-5 dnů.

Chronická bolest zad často vzniká kombinací faktorů př.: stresová zátěž, fyzické přetížení, úraz atd.. Proto pokud máte chronické bolesti doporučuji využít výše zmíněné tipy, dále se nebojte podívat na Vaši bolest z více úhlů. Poradit se můžete s obecným lékařem, fyzioterapeutem, neurologem, rehabilitačním lékařem, ortopedem, psychologem i psychiatrem (každý z těchto lékařů se na Vaši bolest podívá jinak, pokud tedy nebude schopen pomoci jedna odbornost, může pomoci ta další).
Pokud je Vaše bolest dlouhodobou záležitostí nebo vznikla po úrazu, pociťujete brnění až umrtvení v určité oblasti, vystřelující bolest například ze zad do nohou, jestli Vám bolest ztěžuje život nebo dokonce celý Váš život ovládá – neodkládejte konzultaci s odborníky! Je potřeba zjistit příčinu bolesti a pracovat s ní za pomoci odborného lékařského týmu.

V Praze najdete hned několik center zaměřených na léčbu bolesti, kde najdete tento multioborový přístup, například na Chodově – Centrum léčby bolesti a paliativní medicíny.

Pokud Váš stav výrazně ovlivňuje Vaše fungování v soukromém i pracovním životě a během dvou týdnů se i přes vše výše zmíněné nezlepší. Pokud zažíváte těžkou stresovou zátěž, která může být doprovázenou nevysvětlitelnou bolestí, absolutním vyčerpáním, myšlenkami na ublížení si nebo někomu jinému.  Vyhledejte co nejrychleji ambulantní odbornou pomoc, kde se Vám bude věnovat několik lékařů z různých oborů: Krize a jak ji řešit!

 

Výše popsané tipy mám vyzkoušené sama na sobě. Chronickou bolesti horní poloviny zad trpím přes deset let. Začalo to během mého šesti letého hraní házené, kdy jsem často hrála přes bolest a nikdy jsem nevyhledala odbornou pomoc. Během té doby se akutní bolest z přetížení stala chronickou. Začala se objevoval i v klidovém období, stačil menší chlad a rameno mne upozornilo bolestí jako první. Dále mne rameno, později celá záda bolela ve stresových obdobích.
V období, kdy mi diagnostikovali hypománii a Bipolární poruchu, jsem týdny trpěla neskutečnými bolestmi. Vyzkoušela jsem téměř vše, co zde uvádím a krátkodobou úlevu mi přinášely jen extrémní metody jako elektrostimulátor a kousání do trapézů od přítele. Dlouhodobější úlevu přinášely hlavně anxyliotika. Postupně jsem je vysazovala a přeházela zpátky na své ověřené nelékové techniky zvládání bolesti.
Díky výše popsaným tipům se snížila až vymizela má spotřeba paralenů, anxyliotik a dalších léků řešících stresovou zátěž, bolest a nachlazení.

Doufám, že tento seznam pomůže i Vám!


Co by Vás mohlo zajímat:

Stres a jeho fungování

Cvičením a masáží proti stresu a depresi?

Jóga v Praze

Restart po nemoci / hospitalizaci

Povzbuzující a kvalitní čaje

Zakladatelka a autorka více jak stovky článků na webu Zdraví posláním (dříve známý jako Gastroradar). Masérka v síti Infinit Holešovice – hotel Absolutum Boutique. Dříve Infinit Vysočany – hotel Step. Vlastník CAE (Certificate of Advanced English). Studentka VOŠ oboru wellness a balneo. Ambasadorka destigmatizace duševních onemocnění. Zkušenosti s vedením dětské a rodinné jógy, dramatické výchovy a boulderového lezení pro děti..

O autorovi Výpis článků Podpořte autora

Napsat komentář