Víte, jak pomáhá srdeční koherence?

Používáním srdeční koherence se mi podařilo snížit příznaky těžkého stresu a deprese.
Srdeční koherence je stavem, při kterém dochází k souladu mezi srdcem, mozkem a autonomním nervovým systémem a tím dochází k pozitivním  změnám na úrovni mentální, emoční, hormonální a fyzické. Já ji kombinuji s jógou. 🙂 Vzhledem k roli srdeční koherence v mém životě jsem tuto znalost musel sdílet. Článek jsem převzala a odkaz na originál najdete na jeho konci.

Koherence je stavem, při kterém dochází zároveň k relaxaci, tak především revitalizaci lidského organismu. V koherentním stavu dosahujeme  trvalé aktivizace pozitivních pocitů a navracíme se k pozitivnímu přístupu k životu.

Koherentní živý systém neplýtvá energií, protože jeho části jsou vnitřně synchronizované.V organizacích – zvýšení koherence umožňuje vznik nových úrovní tvořivosti,spolupráce, produktivity akvality na všech úrovních.
Jak na srdeční koherenci:

Nelépe je začít dvěma pomalými, hlubokými nádechy. Ty okamžitě stimulují parasympatikus a rovnováhu trochu vychýlí směrem k fyziologické „brzdě“. K dosažení maximálního účinku je nutné soustředit pozornost na dokonalý výdech a udělat několikavteřinovou přestávku, až přijde chvíle pro další přirozený nádech. Vlastně je třeba se nechat unášet výdechem, až se přirozenou cestou promění v příjemnou lehkost.

 Orientální meditační cvičení doporučují provádět tento postup zaměřený na dech co nejdéle a zachovávat si přitom čistou mysl. Ale k dosažení maximálního účinku srdeční koherence je nutné po deseti či patnácti sekundách stabilizace hlubokým dýcháním obrátit vědomě pozornost k hrudníku, k oblasti srdce. V této druhé etapě je nejjednodušší si představit, že dýcháte přes srdce (nebo střední část hrudi, pokud ještě srdce necítíte přímo). Dále pomalu a hluboce dýchejte (ale přirozeně, nenásilně) a přitom si představujte, a dokonce se snažte cítit každý nádech a výdech, který tou důležitou částí těla prochází.

Představte si, že při nádechu jí přináší tolik potřebný kyslík a výdech jí umožňuje eliminovat všechny nepotřebné odpadní látky. Představte si pomalé, plynulé pohyby nádechu a výdechu, při nichž se srdce omývá v lázni průzračného, očistného, uklidňujícího vzduchu. Nechte srdce plně využívat daru, který mu poskytujete. Představte si své srdce například jako dítě ve vaničce s teplou vodou, které se koupe a do libosti skotačí, nikdo ho k ničemu nenutí a ani mu neporoučí. Jako milované dítě, které si hraje, a vy po něm nechcete nic jiného, než aby bylo sebou samým, ve svém živlu. Vy ho jen pozorujete, jak si počíná, a dále mu dodáváte vlahý, něžný vzduch.

Ve třetí etapě se napojíte na pocit tepla a expanze, který vnímáte v hrudi, sledujete ho a podporujete myšlenkou i dechem. Tento pocit bývá zpočátku nezřetelný a projevuje se nepatrně. Po letech, kdy se s ním po emoční stránce špatně zacházelo, připomíná srdce zvířátko, které dlouho spalo zimním spánkem a nyní mžourá do prvních jarních paprsků. Je ještě zcela ztuhlé a nejisté, otevře jedno oko, pak druhé a nezačne se hýbat, dokud nezjistí, že teplé počasí není jen dočasný výkyv. Lze ho účinně povzbudit tím, že si vyvoláme pocit vděčnosti, kterým si necháme prostoupit celou hruď.

Srdce je velmi citlivé na vděčnost, na každý projev náklonnosti, ať je to láska k lidské bytosti, zvířeti, nebo dokonce pomyšlení na vlídný svět. Mnoha lidem stačí vybavit si obličej milovaného dítěte nebo oblíbeného zvířete. Jiní si představí pokojnou přírodu, která jim dodá pocit vnitřního míru a vděčnosti. Další si vzpomenou na štěstí prožívané při nějaké sportovní aktivitě, například při prudkém sjezdu na lyžích, při perfektním golfovém úderu, při rychlé plavbě na plachetnici. Při tomto cvičení si mnohdy všimneme, že se nám na rtech objeví úsměv, jako by se zrodil v hrudi a rozkvetl na tváři. Je to signál toho, že jste dospěli ke koherenci.

V jedné studii uveřejněné v American Journal of Cardiology ukázali vědci z HeartMath Institute, že pouhé vyvolání pozitivní emoce nějakou vzpomínkou nebo představou velmi rychle navodí přechod variability srdeční frekvence do fáze koherence. Koherence srdečního rytmu nachází okamžitě odezvu v emočním mozku; tím, že přináší stabilitu, dává mu najevo, že s fyziologií je všechno v pořádku. Emoční mozek na zprávu odpoví posílením srdeční koherence. Blahodárná výměna zpráv umožňuje setrvat ve stavu maximální koherence třicet minut i déle. Koherence mezi srdcem a emočním mozkem stabilizuje autonomní nervovou soustavu – rovnováhu sympatiku a parasympatiku. Jakmile takové rovnováhy dosáhneme, dospěli jsme do optimálního stavu, kdy jsme schopni řešit nejrůznější situace. Musíme současně přístup jak k moudrosti emočního mozku – jeho „intuici“, tak k funkcím kognitivního mozku – uvažování, abstraktnímu myšlení a plánování.

Čím víc se cvičíme v používání této techniky, tím snadněji koherence dosahujeme. Jakmile se s tímto vnitřním stavem seznámíme, jsme schopni komunikovat se svým srdcem takřka přímo. Jako Céleste promlouvající k malé víle, jež sídlila v jejím srdci, můžeme se vlastního srdce zeptat například: „Mám ji/ho v hloubi duše opravdu rád/a?“ Jakmile se dostaneme do stavu koherence, stačí si pouze položit takovou otázku a pozorně sledovat reakci srdce. Pokud vyvolá další vlnu vnitřního tepla a spokojenosti, znamená to přinejmenším, že si přeje kontakt udržet. Jestli se vám zdá, že se trochu stáhlo, jestli se koherence snížila, je to tím, že se máte raději dotyčnému člověku vyhnout a nasměrovat energii jinam. Přitom taková reakce nenaznačuje jediné správné řešení; kolik partnerů projde obdobím, kdy srdce každého z nich touží být jinde, přinejmenším na nějakou dobu, a potom se zase usmíří a najdou ve vztahu trvalé štěstí.

Nicméně je dobré si v každém důležitém životním okamžiku uvědomit, čemu naše srdce dává přednost, protože jeho preference mají silný vliv na současnost. Představte si, že v takovém opravdovém vnitřním dialogu je srdce jakýmsi mostem k našemu „niternému já“, tlumočníkem emočního mozku, který se nenadále otevírá téměř přímé komunikaci. Důležité je pochopit, jestli se náš emoční mozek neubírá jiným směrem než tím, pro který jsme se rozhodli rozumově. Je-li tomu tak, snažme se mu poskytnout další záchytné body, aby nedošlo ke konfliktu s kognitivním mozkem a ochromení schopnosti přemýšlet, k fyziologickému chaosu, který v konečném důsledku vyústí v chronickou ztrátu energie.

Zdroj, článek jsem převzala: 
David Servan-Schreiber, Uzdravení bez léků a bez lékařů – Jak zvítězit nad stresem, úzkostí a depresí bez farmakoterapie a psychoterapie
http://www.coherence.cz/Odborne-clanky-state-a-odkazy-62/„>Coherence

V případě těžkých stresů, epizod deprese nebo podobné náročné situace, je srdeční koherence skvělá metoda první pomoci. Pokud se Vám děje něco co je velice těžké kontrolovat nebo až nemožné. Nebojte se navštívit lékaře. Více zde:
Krize, kam jít, volat, co číst..

Zakladatelka a autorka více jak stovky článků na webu Zdraví posláním (Gastroradar). Masérka v síti Infinit Vysočany – hotel Step. Od ledna 2019 Infinit Holešovice – hotel Absolutum Boutique. Studentka VOŠ oboru wellness a balneo. Ambasadorka destigmatizace duševních onemocnění. Zkušenosti s vedením dětské a rodinné jógy, dramatické výchovy a boulderového lezení pro děti..

O autorovi Výpis článků Podpořte autora

Napsat komentář