Wellness v životě Wellness specialistky, masérky, instruktorky ZTV a šéfredaktorky Zdraví posláním: aktivní relaxace a regenerace těla i mysli

Wellness v životě Wellness specialistky, masérky, instruktorky ZTV a šéfredaktorky Zdraví posláním: aktivní relaxace a regenerace těla i mysli. Ráda bych Vám  ukázala, co jsem dříve (neudržitelně) zapojovala a co zapojuji nyní do svého života, když jsem ve stresu, bolí mě záda, potřebuji relaxovat a regenerovat.

Hlavní věcí, kterou jsem dříve dělala v nadměrné míře bylo bezesporu cvičení – kardiovaskulární, kruhové tréninky, power jóga.. Pokud to budete považovat jako relax – to znamená nestane se z toho další věc, která Vás bude energeticky, psychicky a fyzicky vyčerpávat. Pak je vše v pořádku. Pokud se dostanete do fáze, kdy bez tréninku pětkrát týdně do úplného vyčerpání nebudete moci být, doba regenerace po tréninku se bude prodlužovat a pozitivní pocity ubývat, prostě když cvičení (nebo cokoli jiného) ovládne celý Váš život – je asi něco špatně.

 

Časem se mi povedlo vytvořit si novou rutinu, která mě nevyčerpává ještě více a stala se z ní opravdu relaxace těla i mysli. Zahrnuje kvalitní čaje, protahování, kompenzační cvičení, posilování s vlastní vahou, automasáž zad, odbornou četbu i beletrii, chůzi, Netflix, masáže, lávové kameny a kosmetickou péči. Je dobré mít v zásobě více vyzkoušených relaxačních / regeneračních metod – když se najednou nebudete moci věnovat jedné z nich budete mít na výběr z těch zbylých.

 

 

 

 

 


Wellness v životě Wellness specialistky, masérky, instruktorky ZTV a šéfredaktorky Zdraví posláním: aktivní relaxace a regenerace těla i mysli
– Denní a týdenní plán

 

1. Výborný a kvalitní čaj:
Jestli něčeho mám opravdu hodně je to čajů, jestli většina lidí má šuplík – já mám celou polici, kde byste mohli mít knihy! Své čaje miluji, ale jsem neskutečně vybíravá z hlediska chutě a benefitů pro tělo: některé dodají energii, některé ochladí, zrelaxují atd.. Mám čaje sypané, ale i v pytlících. Abych vyjmenovala jen některé: skořicový Harney and Sons, Matcha od Matchatea, medový honeybush Medový polibek z Oxalis a mnohé další.. Více o mých oblíbených čajích najdete na Zdraví posláním zde: Kvalitní čaje

 

 

2. Péče o pokožku obličeje a těla:
Před pár týdny jsem změnila svou každodenní péči a zařadila produktovou řadu Uriage na smíšenou a citlivou pleť. Se kterou jsem opravdu spokojená. Několik večerů do týdne doplním krém na obličej pár kapkami Saloos hroznového oleje, který je skvělý na smíšenou i problematickou pleť. I když je to olej, tak nezanechává mastný vzhled. Stejně spokojená jsem i s odličovacím olejem od Saloosu Lemon Trea tree.
Na celé tělo po sprše ráda používám lehký krém s aloe vera od značky Balea nebo tělový krém od značky Ziaja. Na ruce jsem si oblíbila krémy: Yves rocher s arnikou, Ziaja kozí mléko, Balea koncentrovaný krém na ruce a Bione Balzám na ruce Mandle. Také ráda používám své doma vyrobené scruby na ruce a nohy – které krásné obnoví a promastí pokožku – ty najdete na Zdraví posláním: zde

Každý týden aplikuji na obličej pleťovou masku.
Ráda zkouším nové přírodní masky, ale nejvíce se vracím k masce od Saloosu – Zelený jíl, dále značce 7 heaven a značce Freeman. Mé oblíbené produkty na obličej a tělo najdete na Zdraví posláním: zde.
Občas kombinuji masky mezi sebou nebo do nich přidám další ingredienci jako: lesní med, čaj Matcha atd.. Někdy si masku na obličej vytvořím sama z potravin, které mám doma: inspiraci najdete na Zdraví posláním zde.

 

 

3. Protahování, využití pěnového válce a dalších automasážních pomůcek vs. chronická bolest:
Od výše popsaného jsem se po několika letech odchýlila celkem významně a poslední dva roky je pro mě sport (např.: běh) opravdu koníčkem nebo zdrojem relaxace. Problémové partie pro mě, jako maséra protahuji cca 30 min téměř každý den.

Pěnový válec a další automasážní pomůcky používám jako prevenci jednou až dvakrát týdně a jako rychlou a intenzivní první pomoc při bolesti zad i končetin. Záleží na náplni týdne, jak moc se hlásí ke slovu má chronická bolest beder nebo ramene. Chronickou bolest beder mám po úrazu už několik let a vychází ze skřípnutého nervu. Často se objeví při dlouhodobém stoji nebo sedu. Projevuje se u mě: tupou bolestí, „zdřevěněním až odumřením oblasti“. Chronickou bolest ramene – trapézového svalu mám ještě déle – od základní školy, kdy jsem hrála šest let házenou. Jde o kombinaci chybějící krční lordózy, juvenilní hrudní kyfózy a přetěžování ramene. Tady bych chtěla rovnou poznamenat, že jsem oba problémy měla řešit dříve. Řeším je v rámci posledních měsíců. Kontakty na fyzioterapeuty, neurology a další odborníky najdete na konci článku. Následující postupy mohou pomoci vyřešit přetížení v začátcích. V chronické formě je to spíše forma udržování bolesti v mezích nebo dočasné zbavení se bolesti.

 

Jak potlačuji chronickou bolest v bederní oblasti (abych se vyhnula práškům):
– vysoký příjem hořčíku (beru 835mg od firmy Swiss Naturevia – doporučuji začít menšími dávkami)
– teplo (zahřívací náplasti, termofor, zahřívací plyšák s obilím a prosem, stahovací bederní pás..)
– cvičením na gymnastickém míči, posilování středu těla a protažení

Jak potlačuji chronickou bolest v horní části zad a přetížené předloktí (abych se vyhnula práškům):
– tenze horní části trapézového svalu, napětí mezi lopatkami a tenzní bolest hlavy – tzv. chin tuck neboli šuplík, což je cvik z fyzioterapie, který mi na tuto oblast velmi pomáhá
– vysoký příjem hořčíku (beru 835mg od firmy Swiss Naturevia – doporučuji začít menšími dávkami a poradit se předtím s Vaším lékařem)
– teplo (zahřívací náplasti, termofor, zahřívací plyšák s obilím a prosem, stahovací bederní pás..)
– protažení, pěnový válec a další automasážní pomůcky

 

Tyto a další pomůcky používám k automasáži a nahrazují mi masáž od maséra, přispívají k relaxaci svalů i mysli a ulevují od bolesti: zde Inspiraci k využití automasážních pomůcek, automasážím a cvičení najdete na YouTube kanálu Zdraví posláním.

 

 

4. Péče těsně před spaním – mozek, nervy, svaly a hydratace těla:
Hydratace těla – mé nejoblíbenější produkty v současnosti jsou: Bione balzám na ruce a Ziaja krém na ruce z kozího mléka. A aplikuji momentálně jeden z mých dvou nejoblíbenějších balzámů na rty: Lanolips 101 ointment, medový balzám od LVLY, Lavera, Sundance a Neutrogena.. Jaké další produkty na obličej a tělo mám ráda se můžete podívat na Zdraví posláním: zde

Mozek, nervy a svaly – necelé tři roky jsem každý večer těsně před spaním brala  835mg Magnesia od firmy Swiss Naturevia k uvolnění tenze svalů a křečí. Takto vysoká dávka magnesia (v kombinaci s fyzioterapií, zdravotní tělesnou výchovou a automasáží) u mě snížila chronickou tenzi svalů. Předtím jsem magnesium doplňovala nepravidelně minerální vodou a občas v práškové formě v dávce 200 – 400mg na den.
Upozornění: Potravinové doplňky ještě stále nepodléhají nařízení o nutnosti doložení proklamovaných účinků řádnými studiemi na lidech, ne tak jak tomu je u vitamínů a minerálů, které se používají v medicíně – tedy v lékařských studiích a nemocnicích. Proto se jejich kvalita může významně lišit. Osobně takto dlouhodobou pravidelnou konzumaci suplementace nedoporučuji, bez konzultace s lékařem. Často ji však v nadměrné míře můžete vidět u některých influencerů / kulturistů / youtuberů a dalších. Pokud chcete začít brát magnesium – zkontrolujte u svého lékaře možnou interakci s léky, které berete a poraďte se o vhodnosti suplementace pro Váš individuální případ. Magnesium Vám může předepsat i Váš lékař, kdy bude zaručena kvalita doplňku. Volně prodejné potravinové doplňky nepodléhají kontrole od Ministerstva zdravotnictví.. proto zde musím poznamenat, že jsem se svým lékařem byla domluvena, že jestli nezabere Magnesium bez předpisu, tak si přijdu (po cca 2 měsících) pro Magnosolv.

 

 

5. Relaxace s knihou:

Asi půl hodinu před spánkem se snažím nekoukat do počítače nebo na mobil a buď si čtu nebo poslouchám namluvenou knihu nebo relaxační zvuky přírody jako praskání ohně, šum lesa s potůčkem, vodopád v pralese se zvuky exotických zvířat, tichý šum knihovny – nejčastěji z Youtube nebo z aplikace Zvuky přírody..
Po dlouhé pauze, kdy jsem četla jen odborné a sebe vzdělávací četbu jsem k nim zařadila i nějakou beletrii. Při čtení beletrie upřednostňuji anglické originály, abych si udržela úroveň angličtiny, které jsem dosáhla na jazykové škole.

 

Jaké knihy mne zaujaly (preferuji čtení i seriály v anglickém jazyce, ale občas si přečtu i něco v češtině):
Outlander – Diana Gabaldon,
Game of thrones – George R.R. Martin
Automasáže – Účinné a jednoduché techniky masáží vlastního tělo – Enrico Corsi
Hlavu vzhůru – Dr. Med. Claudia Croos- Muller
Nastavení mysli – Carol Dwecková
Chvála pomalosti – Carl Honoré
Bolest a její zvládání – Laura Janáčková
Celostní přístup k léčbě bolesti – Ivan Vondřich, Zuzana Vondřichová
Moody Bitches – Dr Julie Holland
Labyrint pohybu – Prof. PaedDr. Pavel Kolář, Ph.D.
Odpočinkem k úspěchu – Matthew Edlund
Více tipů na zajímavé knihy najdete v naší kategorii: Seberozvoj četbou

 

 

6. Každodenní chůze na čerstvém vzduchu:
Místo, abych jela několik zastávek z metra autobusem domů, raději je jdu pěšky. Trvá to o cca 15-20min déle, ale je příjemné změnit zaběhlý stav věcí, nadýchat se čerstvého vzduchu a mít čas chvíli nechat myšlenky volně plynout. Snažím se chodit pěšky, kdykoli to jde a nahradit tak pár zastávek městské hromadné dopravy.

 

 

 

 

 

Wellness v životě Wellness specialistky, masérky, instruktorky ZTV a šéfredaktorky Zdraví posláním: aktivní relaxace a regenerace těla i mysli
– Týdenní a měsíční plán

 

1. Relaxace s Netflixem:
Jak jsem dříve nadměrně sportovala, zároveň jsem úplně minimalizovala „zbytečné“ formy odpočinku. Několik let jsem četla nebo sledovala jen odborně zaměřené knihy a pořady. Poslední dobou jsem začala sledovat Netflix a Youtube – stále se v mém výběru knih, seriálů a filmů hodně prolínají odborná témata s odpočinkovými – někdy mám pocit, že seriály ztrácím čas, ale alespoň je to celé v angličtině a tak dělám něco pro udržení si anglického jazyka na vyšší úrovni. O tom více zde: Jak se zlepšit v cizím jazyce?

Co mě zaujalo na Netflixu i jinde:
Marlon,
Outlander,
Game of thrones,
Dexter,
Mindhunter,
Grace and Frankie,
You,
Sex education,
Mortdecai,
Gotham,
Alias Grace,
Black Sails,
The Confession Tapes,
The Last Kingdom,
A Series Of Unfortunate Events – nové zpracování
Vikings,
Frontier,
The Push,
13 reasons why,
Yoga Architecture of Peace

 

 

2. Lávové kameny (mám doma):
Kameny jsem dostala od rodiny k Vánocům, přála jsem si je čistě z praktického hlediska. Teplo z lávových kamenů je intenzivní a prostupuje hluboko do svalů, oproti podstoupení masáže lávovými kameny kdekoli ve studiu opravdu hodně ušetřím a můžu sama hlídat hygienu okolo kamenů. V některých salonech jsem bohužel viděla maséra vložit lávové kameny, které byly v kontaktu s kůží klienta zpět do nádoby s čistými kameny.. Ty stejné kameny se pak používají na různé klienty celý den. No jsem ráda, že já mám lávové kameny doma a navzájem se s přítelem asi jednou měsíčně masírujeme. Nedoporučuji, pokud nemáte masérské vzdělání. Lávové kameny mají jako každá masáž vážné kontraindikace. O tom více zde. Pokud nějaké celkové kontraindikace máte – poraďte se s Vašim lékařem a pokud to odsouhlasí pořiďte si auto masážní a zahřívací pomůcky a protahujte. Inspiraci najdete na YouTube kanálu Zdraví posláním.

 

 

3. Obočí, řasy a čistící péče v Yves rocher:
Už celkem pravidelně chodím do Yves rocher na barvení obočí a řas a tvarování obočí a celou proceduru beru jako relaxaci. Už dávno jsem vzdala tu možnost, že bych si sama vytrhala obočí souměrně nebo si ho dokonce doma ztmavovala, aby to pořád vypadalo přirozeně – takže to nechávám na profesionálech. Pravidelněji (cca 1x za dva měsíce) chci začít chodit i na čistící péči o obličej.

 

 

4. Masáž u maséra a pěnový válec:
Jednou za pár měsíců si sama ráda lehnu na lehátko (chodila jsem do Infinitu, ale poslední dobou chodím jen ke zdravotním masérům nebo fyzioterapeutům – protože mi vyskakují žebra. Žebra se mi poprvé uvolnila na nekvalitní thajské masáži, kdy na mě masér prováděl manipulační techniky, které v naší republice má oprávnění provádět jen fyzioterapeut a masér – bohužel jsem to v té době ještě nevěděla a tak jsem neprotestovala. Když si už sama na lehátko lehnu tak vnímám jaké techniky další maséři používají a v hlavě si dělám poznámky jaké podle mě byly nejlepší. Někdy se mi podaří i přestat přemýšlet a opravdu se uvolnit.

Pokud se s něčím léčíte zeptejte se svého lékaře jestli pro Vás masáž bude prospěšná. Bohužel pro spoustu klientů, které ke mě přijdou na masáž jsem často první, kdo je informuje o tom, že s tou nebo onou kontraindikací masáž té či oné části není vhodná. Příkladem můžou být křečové žíly, kdy hrozí riziko trombózy, při masáží celých dolních končetin. Jak říkám bohužel ne všichni maséři berou ohled na kontraindikace a neptají se. Já jako masérka vím, že právě kvůli křečovým žilám nemohu mít masírované dolní končetiny, pouze plosky a také tak instruuji maséra ke kterému jdu sama na masáž. Protože se mě častěji na kontraindikace nezeptají než zeptají. Proto je důležité najít si maséra, který je vzdělaný, zajímá se a zeptá se, ale stejně důležité je hlídat si sám své zdraví. Více o kontraindikacích najdete zde.

Namasírovat můžete i sami sebe – ať už jste doma nebo v práci. Inspiraci na automasáž pěnovým válcem (používám ho na svá záda 3x-5x do týdne – vždy když přijdu z masérny) najdete v odkazu pod článkem a na našem YouTube kanálu Zdraví posláním. Osobně miluji ještě havajskou masáž, kterou sama zařazuji do své masérské techniky, ale ještě jsem neviděla zajímavé místo, kam bych mohla jako klient zajít. Kdybyste takové místo znali, dejte mi prosím vědět! 🙂

 

 

5. Delší chůze na čerstvém vzduchu místo MHD:
Chůze je nejjednodušší způsob jak do dne přidat trochu pohybu (ne, že bych pohybu jako masérka měla málo), vyčistit si hlavu a posílit imunitu. Proto se po centru Prahy snažím chodit co nejvíce pěšky. Mezi mé oblíbené trasy patří cesta metrem na Hlavní nádraží nebo Muzeum a procházka až k Vltavě přes Národní třídu nebo přes Příkopy k Palladiu. Někdy mám chuť v centru jen tak koukat po obchodech a procházet se sama, někdy se s někým sejdu.. Taková procházka může trvat klidně i tři hodiny.
Když jsem například celý den doma a není mi nejlépe (PMS, cítím se být ve stresu apod.), tak se jdu projít do blízkého obchodního centra, kde zase je koukám po obchodech nebo na blízké pole. Obojí zabere 1-2 hodiny a co z toho si vyberu záleží na mé náladě.

 

 

 

Vedle těchto aktivit a pasivit jsou pro mne velice důležité psaní těchto stránek.
Co používáte k relaxaci a regeneraci Vy?

 


 

Co by Vás mohlo zajímat:
Pěnový válec – 10 otázek a odpovědí
Bolest zad a komplexní přístup
Stres, bolest svalů, únava a nachlazen – regenerace a rehabilitace doma
Má Absolventská práce na téma zvládání patologického stresu a deprese medical-wellness přístupy
Mé wellness služby – zdravá záda, masáže, workshopy a konzultace o zvládání stresu a deprese medical-wellness přístupy
Můj hubnoucí deník
Můj (kompenzační) fyzio-fitness deník-leden 2020
Magnesium – benefity a použití
Maca – benefity, interakce aj – všimněte si malého množství studií

 

Upozornění:
Stránky Zdraví posláním, dříve Gastroradar a související online prezentace mají informačně-vzdělávací charakter a nenahrazují osobní spolupráci s lékaři, fyzioterapeuty, kvalifikovanými trenéry a instruktory, wellness specialisty a dalšími odborníky. Slouží primárně k předávání inspirace, motivace a osobních zkušeností autorů, než k předkládání univerzálních návodů vhodných k následování čtenáři. Stavíme se za individuální přístup, který ze samotné podstaty jednosměrná online prezentace nemůže poskytnout.

Jsem diplomovaná Wellness specialistka (DiS.) v oboru Wellness-Balneo. Zakladatelka webu Zdraví posláním a autorka více než 200 článků. On-call masérka v Elementa agency (pražské 4* a 5* hotely: Corinthia 5*, InterContinental 5*, Panorama 4* aj.). Instruktorka ZTV – Zdravotní Tělesné Výchovy (kompenzačně-rekondičního cvičení). Ambasadorka destigmatizace medical-wellness léčby duševních onemocnění a vlastník CAE (Certificate of Advanced English).

Kdo jsem jako Wellness specialistka?
Studovala jsem pražskou vyšší odbornou školu. Mezi mé předměty patřily: psychologie zdraví, well-being, anatomie, fyziologie, balneologie a fyzikální terapie, interkulturní komunikace, fitness, funkční vyšetření, výživa, lékařská problematika zdravotní tělesné výchovy, základy veřejného zdravotnictví, specifika saunování, sportovní masáž, baňkování, lávové kameny, tvorba wellness programů , základy první pomoci a další..
Studium jsem zakončila Absolventskou prací o zvládání patologického stresu a deprese medical-wellness metodami, kterou si můžete přečíst na těchto stránkách v rubrice E-kniha. Absolutorium se skládalo z obhájení Absolventské práce a zkoušek z Wellness a Biomedicíny a Anglického jazyka.

Oblasti odborného zájmu:
Wellness, prevence, regenerace, kompenzace a rekondice, psychologie zdraví (motivace, zvládání patologického stresu, seberozvoj aj.), medical-wellness přístup při zvládání patologického stresu, deprese, BAP a bolestí zad.

Odborná publikace:
Absolventská práce s názvem Distres a možnosti zvládání se zaměřením na 13 medical-wellness strategií v rámci zvládání patologické stresové zátěže a deprese.

Služby v Praze:
Wellness masáže,  ZTV (s prvky metody Balantes propojující prvky fyzioterapie, pilates, balančního cvičení a aktivního středu těla s psychorelaxací a vědomým pohybem), ale i s prvky jógy a s technikami automasáží), tvorba antistresového wellness programu, konzultace/přednášky o wellness-medical přístupech v rámci zvládání těžké stresové zátěže a deprese a další.

Sociální sítě:
Facebook: Zdraví posláním, Wellness jóga, Wellness masáže (pokud jste u mne byli na masáži, tak zde můžete zanechat Vaši recenzi)
Instagram: wellness_specialistka_sylvie
Youtube: Zdraví posláním

Pokud máte zájem o spolupráci využijte kontaktní formulář nebo zdraviposlanim@seznam.cz

O autorovi Výpis článků Podpořte autora

Napsat komentář