Přidejte do osnov! (Co mi chybí ve škole.)

Po absolvování ZŠ, ZUŠ,SSŠ,jazykové školy, VOŠ a rekvalifikačních kurzů mám docela jasnou představu o tom, co chybí ve vzdělávacím procesu a ráda bych se o to podělila s někým, kdo by s tím třeba mohl něco udělat.

Myslím si, že v dnešní době plné stresu a důrazu na výkon by do školních osnov měly být přidány sebe vzdělávací možnosti pro studenty. Které by byly dobrovolné, ale zároveň by účast na nich byla neoddiskutovatelným bodem pro studenta při rozhodování o známce v předmětech. Znalost při jedné zkoušce je absolutně nevypovídající.

Škola by se měla zajímat o celkové vzdělání studentů a tím pádem je podporovat v sebe vzdělání. Tyto předměty by měly být vyučovány odborníky z praxe,  aby nedocházelo ke konfliktu zájmů (vztah studenta a učitele).

Účast na „školou organizovaných“ sebe vzdělávacích projektech, by mohla pozitivně ovlivnit studenty v jejich studiu, pozdější práci a možná by jim pomohla k nalezení zájmu o svět kolem sebe..

Proč toto vůbec píšu? Protože, když jsem ve chvíli nejvyšší potřeby „našla“ myšlenkové mapy a podělila jsem se plna nadšení o tuto zkušenost se svoji !třídní učitelkou! tak mě naprosto zarazil její nezájem, když mi sdělila, že učitelé chodí na workshopy o př.: učících se technikách! Ale nikdo se s tím neobtěžuje nám (studentům) je sdělit!!

Myslím si, že následující techniky by skvěle obohatily výuku a budoucí životy studentů.
Mohly by se v různých náročnostech vyučovat na všech typech škol: ZŠ, Učební obor,, SŠ, VOŠ, VŠ:

Techniky jak se učit – mind mapping/myšlenkové mapy, rychločtení, sketchnoting…

Relaxační techniky – kresba, malba, vybarvování, jóga..

Komunikační techniky – prezentování sebe a své myšlenky, řeč těla.. Trénink sebe prezentace, prezentace úkolů, závěrečných prací, komunikace s lidmi kolem sebe.. V čj/aj.

Kvalitní sportovní příprava – rozvíjející fyzickou kondici a podporující týmovou hru, např.: třídní účast na štafetovém běhu/maratonu a dalších výkonech, které podpoří spolupráci.

Dobrovolná práce – na sportovních nebo kulturních akcích

První pomoc by se podle mě měla vyučovat jako všechny předměty – celý školní rok s častými praktickými nácviky. Aby se zvýšila znalost a kompetentnost k akci. V dnešním vzdělávacím systému se upřednostňuje fyzická, ale psychická první pomoc a nácvik zvládacích technik: během stresu, šikany, deprese a depresivního prožívání.. by se neměla opomíjet. Je to soft skill, který budeme všichni potřebovat po celý život.


Pokud toto čtete a nemáte vliv na nynějším školním systémem, inspirujte se!
Začněte u sebe a svých dětí a zapište je do kroužků/naučte je podle knih, dejte jim možnost být lepšími lidmi!  😉


Co byste přidali do školních osnov vy?

Zdroje – tipy:
Učící se techniky:
Knihy: Tony Buzan – Myšlenkové mapy (pro studenty, business,..), rychločtení, Sketchnoting..

Relaxační techniky:
Antistresové omalovánky pro dospělé, 101 Mandal, Tajná zahrada… více zde, Kurzy v ZUŠ – základních uměleckých školách pro děti i dospělé, jóga pro děti i dospělé – info zde …

Sebe vzdělání:
Mind body knihy zde, weby – př.: Coursera , Naučmese , Jak se zlepšit v cizím jazyce – zde

Komunikační techniky:
V aj: http://www.toastmasters.cz/
V čj: http://www.amplion-toastmasters.cz/category/novinky/

Zakladatelka a autorka více jak stovky článků na webu Zdraví posláním (Gastroradar). Masérka v síti Infinit Vysočany – hotel Step. Od ledna 2019 Infinit Holešovice – hotel Absolutum Boutique. Studentka VOŠ oboru wellness a balneo. Ambasadorka destigmatizace duševních onemocnění. Zkušenosti s vedením dětské a rodinné jógy, dramatické výchovy a boulderového lezení pro děti..

O autorovi Výpis článků Podpořte autora

Napsat komentář