Regenerace ve sportu: proč je její nedostatek hazardem se zdravím?

Regenerace ve sportu: proč je její nedostatek hazardem se zdravím? Regenerace je důležitá stejnou měrou, jako samotný sportovní výkon. Bez regenerace se organismus nezlepšuje, ale dochází naopak k fyzickému úpadku, úrazům a k psychologické ztrátě nadšení a chuti v daném sportu pokračovat. Regenerace je důležitá pro nárazově cvičící, občas cvičící, pravidelně cvičící a vrcholově cvičící sportovce. Proč je tedy regenerace tak důležitá? Regenerace obnovuje organismus po zatížení, předchází vzniku únavy a poškození organismu vlivem zatížení. Regenerace dokáže urychlit dobu nutnou na odpočinek a umožní zvýšení intenzity v následujícím tréninkovém procesu. V tomto článku se podíváme na význam regenerace a její různé formy, které do svého života může zařadit každý z nás.

 

Když se podívám asi deset let nazpátek, na svých šest let strávených hraním házené za TJ Sokol Kobylisy, žádný z našich trenérů se v té době regenerací nezabýval. Trénovali jsme přes bolest a jedinou formou regenerace bylo protažení před a po tréninku nebo zápase. Částečně i vlivem tohoto tréninkového stylu se u mě vyvinuly chronické bolesti ramene, juvenilní kyfóza a nevědomý návyk, který se projevoval tím, že dokud se nedostavily pokročilé známky únavy a vyčerpání nebyla jsem nikdy ve svém následném životě se sportovním výkonem spokojena. Toto nastavení se vyvinulo právě během hraní házené na základní škole a já jsem byla schopna tento návyk odhalit, až téměř po deseti letech. A dodnes s tím lehce bojuji. Co se týká mých spoluhráček různé druhy ortéz a bandáží kolen, kotníků, zápěstí a prstů se pomalu staly módním doplňkem. Nechci tvrdit, že za všemi stál neexistující regenerační program v našem týmu, ale troufám si tvrdit, že za spoustou z nich ano.

Inspiraci k tomuto článku čerpám z opakování látky k ukončení mého studia na VOŠ oboru wellness a balneo a z vlastních nepříjemných zkušeností s nedostatkem regenerace. Jako masérka potkávám rekreační i výkonově zaměřené sportovce s podobnými zkušenostmi. Prošli podobně výkonově zaměřenou sportovní přípravou (bez seznámení s regenerací) jako já a nyní své zkušenosti s nedostatkem regenerace nevhodně uplatňují v rámci svého tréninku a předávají je i svým dětem. Což je velká škoda.
Je načase, abychom si jako dospělí doplnili chybějící vzdělání o tréninku a ve vylepšené podobě, tyto zkušenosti aplikovali na sebe a předávali je dále.

 

Co je regenerace?

Regenerace obnovuje organismus po zatížení, předchází vzniku únavy a poškození organismu vlivem zatížení. Do jaké míry toto poškození může zajít je však často  veřejnosti naprosto neznámé. Regenerace dokáže urychlit dobu nutnou na odpočinek a umožní zvýšení intenzity v následujícím tréninkovém procesu.

 

Co všechno se podílí na prožívání patologické únavy sportovce, tedy přetrénování?

Ve zkratce: patologický stres. Náročný tréninkový plán s minimem regenerace, nepříznivá aktuální zdravotní stav sportovce, stresující sociální situace, nevhodná životospráva jedince zahrnující nedostatek spánku, alkohol, drogy, chyby ve výživě aj.

 

Proč je nedostatek regenerace a související přetrénování hazardem se zdravím?

Regenerace je často opomíjená a je to velká škoda. Nedostatek regenerace je pro tělo sportovce stresující. Pokud se nevhodná tréninková zátěž (patologický stres) setká s problémy v jiných sférách života (patologický stres) může dojít až k úzkostem, depresím, sebepoškozování a dalším psychiatrickým poruchám. Mimo ztráty kondice, výkonu a lásky ke sportu může v extrémních případech nedostatek regenerace v kombinaci s dalšími stresory ohrozit i život sportovce.

 

Jaké jsou projevy chronické patologické únavy a přetrénování?  (Bernaciková a kol, Brno 2017)

Objektivní:
– pokles výkonnosti
– větší úrazovost
– objektivní ukazatele: srdeční frekvence aj.

 

Subjektivní:
– nechuť k tréninku
– strach ze závodu
– nejistota při nácviku nových prvků
– vyhledávání náhradních aktivit
– někdy i volní zvýšení tréninkového úsilí
– zvýšená dráždivost nebo apatie
– agresivita
– inadekvátní psychická reakce
– lítostivost
– euforie
– nerozhodnost
– deprese
– změny sexuálního chování
– poruchy vnímání zevního prostředí (teplota, hluk)
– nechutenství, z počátku na některý druh potravy (maso)
– zvýšená chuť k jídlu
– zvýšená spavost nebo naopak nespavost
– poruchy zažívání
– noční pocení
– permanentní pocit únavy
– snížení imunity
– poruchy menstruace
– projevy vegetativní lability

 

 

Jaké jsou možnosti regenerace?

Pro inspiraci uvádím neúplný výčet metod regenerace viz Bernaciková a kol, Brno 2017. Slovy – doporučení instruktorky ZTV –  označím typy regenerace, které považuji za stěžejní a doporučuji je praktikovat každému, před i po (každém) tréninku. V případě výživy dlouhodobě. Samozřejmě vše závisí na Vašem konkrétním zdravotním stavu, tedy až po konzultaci s Vašim lékařem. Zbývající možnosti regenerace doporučuji zařadit dle Vašich možností a preferencí několikrát za týden, jednou za týden, jednou za dva týdny, nejméně však jednou za měsíc. Nezapomeňte však v regeneraci nejde o výkon, ale o znovuobnovení sil, tedy neplatí zde úměrnost – čím víc tím líp. Nedělejte vše najednou a každý den. Na tyto činnosti byste se měli těšit a po ukončení byste se měli cítit psychicky i fyzicky lépe, než když jste s danou metodou začali.

 

1. Psychologické prostředky regenerace:
– pozitivní vnitřní řeč převládající nad negativní typu: „Na co sáhnu, to se pokazí..“  – doporučení instruktorky ZTV
– autogenní trénink dle Schultze
– srdeční koherence
– progresivní svalová relaxace dle Jacobsona   – doporučení instruktorky ZTV
– psychologie zaměřená na sportovce
a další.

 

2. Fyzikální prostředky regenerace:
– masáž: měkké techniky, sportovní masáž, klasická masáž, havajská masáž, podvodní masáž, kineziotaping aj.
– automasáž pěnovým válcem nebo tenisovými míči aj.  – doporučení instruktorky ZTV
– termoterapie: kryoterapie, sauna, obklady, parafín, koupele aj.
– ultrazvuková terapie
– elektroterapie
– infrasauna
– respirační fyzioterapie
– jógové techniky
– fototerapie – biolampa
a další.

 

3. Pohybové prostředky regenerace:  – doporučení instruktorky ZTV – doporučuji zařadit všechny typy pohybové regenerace
– kompenzační cvičení
– protahovací cvičení
– relaxační cvičení
– dechová cvičení
– balanční cvičení
a další.

 

4. Vhodná výživa úměrná věku a psychické a fyzické zátěži sportovce
– rovnováha mezi příjmem kvalitních potravin a výdejem energie  – doporučení instruktorky ZTV

 

 

 

Regenerace ve sportu: takže, proč je její nedostatek hazardem se zdravím?

Jak vidíte odpovědí na tuto otázku je dost. Ve zkratce se dá říct, že nedostatkem regenerace a zaměřením se na výkon poškozujeme své psychické i fyzické zdraví. To jde ostře v kontrastu s hlavním důvodem, proč všichni sami cvičíme nebo povzbuzujeme děti ke cvičení – což je právě zlepšení zdraví a kondice. Toto zlepšení se však bez regenerace neobejde a je na čase, aby se tato část tréninku přestala zanedbávat a přeskakovat. Souhlasíte?

 


Co by Vás mohlo zajímat:
Pěnový válec – 10 otázek a odpovědí
Bolest zad – co (mi) pomáha?
Vytvořte si antistresový plán a zvládněte stres!
Má Absolventská práce na téma zvládání patologické stresové zátěže a deprese

 

Zdroje:
Bernaciková a kol. Regenerace a výživa ve sportu. Masarykova univerzita: Brno 2017. ISBN 978-80-210-8810-8

 

Diplomovaná wellness specialistka (DiS.) v oboru Wellness-Balneo. Zakladatelka webu Zdraví posláním a autorkavíce než 200 článků. Masérka v síti Infinit Holešovice – hotel Absolutum Boutique. Instruktorka Zdravotní tělesné výchovy. Vlastník CAE (Certificate of Advanced English). Ambasadorka destigmatizace medical-wellness léčby duševních onemocnění.

Oblasti odborného zájmu:
Wellness, prevence, regenerace, rehabilitace, psychologie zdraví, zvládání těžké stresové zátěže, deprese, BAP a bolestí zad.

Odborná publikace:
Absolventská práce s názvem Distres a možnosti zvládání se zaměřením na 13 medical-wellness strategií v rámci zvládání patologické stresové zátěže a deprese.

Služby:
Masáže,  ZTV (s prvky jógy a automasáží), přednášky o wellness-medical přístupech v rámci zvládání těžké stresové zátěže a deprese a další.

Vedle těchto stránek spravuje Youtube kanál Zdraví posláním, facebookové stránky: Zdraví posláním, Wellness jóga, Wellness masáže (pokud jste u mne byli na masáži, tak zde můžete zanechat Vaši recenzi) a Instagram wellness_specialistka_sylvie.

Pokud máte zájem o spolupráci využijte kontaktní formulář nebo zdraviposlanim@seznam.cz

O autorovi Výpis článků Podpořte autora

Napsat komentář