Měsíční hormonální cyklus ženy – hormony, pms a menstruace

Pokud Vás zajímá co dělají hormony v ženském těle a jak téměř vše ovlivňují – od chuťi na jídlo, prožívání menstruace, nálady na sex, orgasmus, zamilování se, lásku, partnerství…čtěte dál!

V tomto článku shrnuji zajímavé informace z knihy Moody Bitches od psychiatričky Julie Holland o měsíčním hormonálním cyklu ženy. Jde o skvělou příručka pro ženy se spoustou rad jak zvládnout nejčastější problémy jako stres, pms, lásku, chtíč aj.. Ale je i pro muže!
My ženy jsme od přírody náladové – to není výmluva nebo pomluva, ale skutečnost, která souvisí s hladinou estrogenu v ženském těle. Skutečnost, se kterou se musíme (my ženy, ale i muži v našem okolí) naučit žít co nejvíce v souladu.

V češtině je výběr na toto téma dost omezen, ale podobně zaměřená – také skvělá knížka – se jmenuje Jak funguje sex od Sharona Moalema.

 

Měsíční hormonální cyklus ženy – hormony, pms a menstruace:  Co se děje v těle ženy:
Děje se toho hodně a ženy nejsou schopné fungovat celý měsíc stejné výkonně – není to ani možné. Měsíční cyklus ženy je něco jako Nový rok – nový začátek, odhodlanost a dodržování předsevzetí, blázinec po sexu, konec roku – reflexe a předsevzetí.

 

Měsíční cyklus se dělí na tři části – viz kniha Moody Bitches:
1-14 dní
14-21 dní
PMS+ Menstruace

 


1-14 dní
–  vyšší hladina estrogenu
– lehce s ní vyjdete
– klidná, promíjející, silná a odolná
– vysoká snášenlivost stresu, bolesti (vhodný čas k návštěvě zubaře nebo depilace)
– co vymyslí v období pms+m – nyní realizuje
Sex – zájem o rodinné a spolehlivé typy mužů – jde o mozek

 

14-21 dní – vysoká hladina estrogenu – vrchol 21. den -> Ovulace
– jediný den v měsíci, kdy je žena zaručeně „v náladě“ na sex
– žena se cítí a obléká velmi sexy
– lov dárce genů –  pro potenciální děti – tedy nejde o soutěž inteligence, i když třeba žádné vědomě nechce (věk..), tak se každý měsíc  snaží najít nejlepšího dárce, pokud je ve vztahu, je tu riziko k záletu
-> zájem o vysoké, tmavé, sexy = vysoký podíl kyseliny listové = zdravé geny, typ chlapa dominantní alfasamec..
– vysoký počet orgasmů
– nejlepší část měsíce na soft skills – jako je například rétorika


PMS+Menstruace
– nízká hladina estrogenu
– špatně snáší stres, bolest a kritiku
– kritické myšlení na 100% – nejlepší čas na hodnocení, měsíce, dosavadního života a spokojenosti
– co vymyslí, zrealizuje v prvních 14ti dnech nového cyklu
Sex – zájem o rodinné a spolehlivé typy mužů – jde o mozek a podporu v tomto období.
– relaxujte – jóga, pilates, chůze, četba..

 

 


 

 

Měsíční hormonální cyklus ženy – hormony, pms a menstruace:
6 tipů pro problémový PMS a problémovou menstruaci:
Z knihy Moody Bitches:


1. Když máte nezřízenou chuť na sladké zařaďte více:
Hlídejte si příjem cukru! Vysoký příjem cukru (kromě toho, že Vás predisponuje k určitým civilizačním onemocněním jako je obezita a cukrovka), zvyšuje hladinu kortizolu v krvi, který mimo jiné otevírá a zvětšuje póry na kůži. Kde se vzápětí usadí nečistoty a začne vznikat akné. Bílý cukr nahraďte xylitolem, třtinovým cukrem, medem. Obecně je dobré se snažit snížit příjem cukru v přijímaných potravinách a nápojích. Ať už samostatně, když přidáváte cukr do potravin (prášek, kostky apod..) nebo když konzumujete potraviny, kde je cukr už „schovaný“ např.: soda, zpracované potraviny aj. Když máte chuť na sladké nebo pokud chcete tyto chutě dlouhodobě snížit jezte: celozrnné pečivo, banány, mléko, čočku a další luštěniny, krocana aj.

 

2. Vyřaďte alkohol a kofein!


3.  Zvyšte příjem:

B6:
Některé zdroje: vejce, ryby (makrely), droždí, zelí, špenát, avokádo, mrkev, ořechy, obiloviny aj.

Magnesium / hořčík:
Některé zdroje: vysokoprocentní čokoláda – 70% +, avokádo, ořechy, raw kakao, banány a potravinové doplňky. Mezi 200 – 1000mg seženete v lékárně, doporučuji začít s nižšími dávkami, pravidelně brát a případně postupně navyšovat, nedostatek Magnesia se může projevit migrénou, nespavostí, úzkostí, napětím a křečí v prsou, pánvi a ve svalech. Osobně jsem zařadila doplněk stravy, začala jsem na 400mg hořčíku, poslední dobou beru každý den až 835mg hořčíku v jedné tabletě od značky Swiss NatureVia – Mega, na relaxaci velkých svalů – jako masérka přetěžuji některé svaly více než jiné, ale i jako prevenci při křečích a bolestech při PMS a menstruaci.

Vápník a železo:
Některé zdroje železa: ovoce, ořechy (pistácie, kešu, lískové ořechy), semínka (slunečnice, sezam, chia), červená řepa, brokolice, chřest, čerstvá kapusta, špenát, tahini, mořské řasy aj.
Některé zdroje vápníku: mák, mléčné výrobky – tvrdé sýry, ryby (sardinky, losos, tuňák), tahini, košťálová zelenina a špenát aj.

Omega 3:
Některé zdroje: chia semínka, len, slunečnicová semínka, vlašské ořechy, pekanové a makadamové ořechy, ryby (losos, makrela, tuňák) aj.

Pro další inspiraci se doporučuji porozhlédnout v prodejnách zdravé výživy př.: BioPoint, Country life.


4. Namažte si podbřišek a bedra:

Pár kapkami jednoho z esenciálních olejů: levandule (nepoužívat pokud máte nízký krevní tlak) nebo skořice smíchaného se základním olejem (hroznový, mandlový, ale můžete i s tučným krémem).
Upozornění: esenciální oleje, vždy přidáváme do nosného mandlového, hroznového, kokosového.. oleje nebo krému. Při koupi esenciálního oleje se ujistěte, že je určený na pokožku těla a není jen do aromalampy. Pozor na složení: esenciální / éterický olej = čistý přírodní produkt, vonná esence = může mít chemické složení. Mezi kvalitní značky se řadí: Nobilis Tilia, Salus / Saloos, Bergila, Yasminka, Loyly masters.


5.  Držte bedra a podbřišek v teple:
Za pomoci termoforu, hřejivé Herbalex náplasti (pokud musíte vyrazit ven) nebo zahřívacích plyšáků a polštářků s obilnými zrny a červeným prosem od Albi ohřívaných v mikrovlnné troubě.


6. Jemně se hýbejte:

Během 1-2 dnů, kdy máte nejsilnější menstruaci si dopřejte odpočinek, relaxujte, nenamáhejte se. V lehčích dnech zkuste například hatha nebo restorativní jógu nebo běžnou chůzi.

 

Respektujte sami sebe – své cykly a potřeby, využijte tuto znalost k lepšímu plánování svých závazků!
PS.: Dejte tento článek nebo knihu Moody Bitches přečíst každému muži, který se alespoň trochu zajímá  o ženy a chce být lepší/pozornější ve vztahu k nim / nám.

 


 

Další zajímavosti z knihy Moody Bitches:

 

Žena a antikoncepce:
– prášek převezme plnou kontrolu nad ženou – kontrola stabilní hladiny estrogenu
– absence ovulace
– preference rodinných typů – téměř žádný až žádný zájem o dominantní, tmavé, vysoké, sexy
Pokud berete prášky a chcete otestovat jestli jste s tím pravým – vysaďte prášky, alespoň na 3-6 cyklů.

 

Výběr partnera – bratr nebo milenec?
Ženy – čich
Muži – zrak
– příjemná osobní vůně kůže partnera = dobré geny = dobrý sex + láska (uvolňování oxytocinu při sexu a mazlení) = dobré geny pro budoucí potomky
– žena čichem rozpozná, jestli muž má rozdílný nebo podobný imunitní systém tomu jejímu
– přitahována rozdílným
– sexuálně odpuzována podobným – podobný imunitní systém mají členi rodiny, ale i cizí lidi – kteří ženám nevoní

 

Pokud se o svém těle chcete dozvědět více opravdu doporučuji knížku Moody Bitches, je to jedna z nejzajímavějších knih kterou jsem kdy četla!

 


 

Co si dál přečíst:
Další návrhy úpravy jídelníčku
Jídelníček během periody
Menstruace
Fáze menstruačního cyklu

1. Dlouhodobě používám značku vložek Oasis – Probiotic z DM drogerie.

2. Doporučuji aplikaci Clue – která je pěkně grafický zpracovaná a umožňuje si pár kliknutími detailně zaznamenat každý den, vše co by Vás nebo Vašeho doktora mohlo zajímat. Např.: druh krvácení, náladu, chuťově preference, pms příznaky, trávení, chutě… Můžete si sami nastavit co všechno chcete sledovat. Na základě několika zadaných cyklů Vám může aplikace ukázat předpokládaný termín příštího nástupu menstruace a PMS.

 

Pokud máte dlouhodobé problémy, ať už s bolestivým premenstruačním syndromem nebo chtíčem a nijak výrazně nepomáhá nic z výše popsaného, tak Vám doporučuji vyhledat odbornou pomoc – gynekologii, sexuologii nebo psychologii a psychiatrii. Každá specializace se na Vás podívá z jiného pohledu a díky tomu se pro Vás najde to nejvhodnější řešení. Nemusíte trpět.

Jsem diplomovaná Wellness specialistka (DiS.) v oboru Wellness-Balneo. Zakladatelka webu Zdraví posláním a autorka více než 200 článků. Masérka mimo oblast zdravotnictví. Instruktorka ZTV – Zdravotní Tělesné Výchovy (kompenzačně-rekondičního cvičení). Ambasadorka destigmatizace medical-wellness léčby duševních onemocnění a vlastník CAE (Certificate of Advanced English).

Kdo jsem jako Wellness specialistka?
Studovala jsem vyšší odbornou školu. Mezi mé předměty patřily: psychologie zdraví, well-being, anatomie, fyziologie, balneologie a fyzikální terapie, interkulturní komunikace, fitness, funkční vyšetření, výživa, lékařská problematika zdravotní tělesné výchovy, gymnastika, základy veřejného zdravotnictví, specifika saunování, sportovní masáž, baňkování, lávové kameny, tvorba wellness programů, základy první pomoci a další..
Studium jsem zakončila Absolventskou prací o zvládání patologického stresu a deprese medical-wellness metodami, kterou si můžete přečíst na těchto stránkách v rubrice E-kniha. Absolutorium se skládalo z obhájení Absolventské práce a zkoušek z Wellness a Biomedicíny a Anglického jazyka.

Oblasti odborného zájmu:
Wellness, prevence, regenerace, kompenzace a rekondice, psychologie zdraví (motivace, zvládání patologického stresu, seberozvoj aj.), medical-wellness přístup při zvládání patologického stresu, deprese, BAP a bolestí zad.

Odborná publikace:
Absolventská práce s názvem Distres a možnosti zvládání se zaměřením na 13 medical-wellness strategií v rámci zvládání patologické stresové zátěže a deprese.

Služby v Praze:
Wellness masáže (masáže mimo zdravotnictví),  ZTV (s prvky metody Balantes propojující prvky fyzioterapie, pilates, balančního cvičení a aktivního středu těla s psychorelaxací a vědomým pohybem, osobně k tomu navíc přidávám prvky jógy s technikami automasáže), tvorba a inovace wellness programů pro wellness centra, konzultace a přednášky o zdravém životním stylu, wellness-medical přístupech v rámci zvládání těžké stresové zátěže a deprese a další.

Kde nyní pracuji?
Masíruji v Kings Court 5* na Nám. Republiky.

Sociální sítě:
Facebook: Zdraví posláním, Wellness jóga, Wellness masáže (pokud jste u mne byli na masáži, tak zde můžete zanechat Vaši recenzi)
Instagram: wellness_specialistka_sylvie
Youtube: Zdraví posláním

Pokud máte zájem o spolupráci využijte kontaktní formulář nebo zdraviposlanim@seznam.cz

O autorovi Výpis článků Podpořte autora

2 Responses to “ Měsíční hormonální cyklus ženy – hormony, pms a menstruace ”

  1. Je hrozně zajímavé, jak člověku život přitahuje tématiku, kterou zrovna řeší. 🙂 Včera jsem si byla vyzvednout knihu Cyklická žena. Ta zase rozděluje cyklus ženy na 4 fáze. Když váš výčet ale pročítám, v podstatě se obě autorky shodují. A děkuji za tip na aplikaci Clue. Jdu se na ni rovnou podívat. 🙂

Napsat komentář