Měsíční hormonální cyklus ženy – hormony, pms a menstruace

Pokud Vás zajímá co dělají hormony v ženském těle a jak téměř vše ovlivňují – od chuťi na jídlo, prožívání menstruace, nálady na sex, orgasmus, zamilování se, lásku, partnerství…čtěte dál!
V tomto článku shrnuji zajímavé informace z knihy Moody Bitches od psychiatričky Julie Holland o měsíčním hormonálním cyklu ženy.

Jde o skvělou příručka pro ženy se spoustou rad jak zvládnout nejčastější problémy jako stres, pms, lásku, chtíč aj.. Ale je i pro muže. 😉 Protože my ženy jsme od přírody náladové – to je skutečnost, která souvisí s hladinou estrogenu v ženském těle. Skutečnost, se kterou se musíme naučit žít co nejvíce v souladu. 🙂

V češtině je výběr na toto téma dost omezen, ale podobně zaměřená – také skvělá knížka – se jmenuje Jak funguje sex od Sharona Moalema.

 

Měsíční hormonální cyklus ženy – hormony, pms a menstruace:  Co se děje v těle ženy:
Děje se toho hodně a ženy nejsou schopné fungovat celý měsíc stejné výkonně – není to ani možné. Měsíční cyklus ženy je něco jako Nový rok – nový začátek, odhodlanost a dodržování předsevzetí, blázinec po sexu, konec roku – reflexe a předsevzetí.

Měsíční cyklus se dělí na tři části – viz kniha Moody Bitches:
1-14 dní
14-21 dní
PMS+ Menstruace


1-14 dní –  vyšší hladina estrogenu
– lehce s ní vyjdete
– klidná, promíjející, silná a odolná
– vysoká snášenlivost stresu, bolesti (vhodný čas k návštěvě zubaře nebo depilace)
– co vymyslí v období pms+m – nyní realizuje
Sex – zájem o rodinné a spolehlivé typy mužů – jde o mozek

14-21 dní – vysoká hladina estrogenu – vrchol 21. den -> Ovulace
– jediný den v měsíci, kdy je žena zaručeně „v náladě“ na sex
– žena se cítí a obléká velmi sexy
– lov dárce genů –  pro potenciální děti – tedy nejde o soutěž inteligence, i když třeba žádné vědomě nechce (věk..), tak se každý měsíc  snaží najít nejlepšího dárce, pokud je ve vztahu, je tu riziko k záletu
-> zájem o vysoké, tmavé, sexy = vysoký podíl kyseliny listové = zdravé geny, typ chlapa dominantní alfasamec..
– vysoký počet orgasmů
– nejlepší část měsíce na soft skills – jako je například rétorika


PMS+Menstruace – nízká hladina estrogenu
– špatně snáší stres, bolest a kritiku
– kritické myšlení na 100% – nejlepší čas na hodnocení, měsíce, dosavadního života a spokojenosti
– co vymyslí, zrealizuje v prvních 14ti dnech nového cyklu
Sex – zájem o rodinné a spolehlivé typy mužů – jde o mozek a podporu v tomto období.
– relaxujte – jóga, pilates, chůze, četba..


 

Měsíční hormonální cyklus ženy – hormony, pms a menstruace: 6 tipů pro problémový PMS a problémovou menstruaci:
Z knihy Moody Bitches:


1. Když máte nezřízenou chuť na sladké zařaďte více:
Hlídejte si příjem cukru! Vysoký příjem cukru (kromě toho, že Vás predisponuje k určitým civilizačním onemocněním jako je obezita a cukrovka), zvyšuje hladinu kortizolu v krvi, který mimo jiné otevírá a zvětšuje póry na kůži. Kde se vzápětí usadí nečistoty a začne vznikat akné. Bílý cukr nahraďte xylitolem, třtinovým cukrem, medem. Obecně je dobré se snažit snížit příjem cukru v přijímaných potravinách a nápojích. Ať už samostatně, když přidáváte cukr do potravin (prášek, kostky apod..) nebo když konzumujete potraviny, kde je cukr už „schovaný“ např.: soda, zpracované potraviny aj. Když máte chuť na sladké nebo pokud chcete tyto chutě dlouhodobě snížit jezte: celozrnné pečivo, banány, mléko, čočku a další luštěniny, krocana aj.

 

2. Vyřaďte alkohol a kofein!


3.  Zvyšte příjem:

B6:
Některé zdroje: vejce, ryby (makrely), droždí, zelí, špenát, avokádo, mrkev, ořechy, obiloviny aj.

Magnesium / hořčík:
Některé zdroje: vysokoprocentní čokoláda – 70% +, avokádo, ořechy, raw kakao, banány a potravinové doplňky. Mezi 200 – 1000mg seženete v lékárně, doporučuji začít s nižšími dávkami, pravidelně brát a případně postupně navyšovat, nedostatek Magnesia se může projevit migrénou, nespavostí, úzkostí, napětím a křečí v prsou, pánvi a ve svalech. Osobně jsem zařadila doplněk stravy, začala jsem na 400mg hořčíku, poslední dobou beru každý den až 835mg hořčíku v jedné tabletě od značky Swiss NatureVia – Mega, na relaxaci velkých svalů – jako masérka přetěžuji některé svaly více než jiné, ale i jako prevenci při křečích a bolestech při PMS a menstruaci.

Vápník a železo:
Některé zdroje železa: ovoce, ořechy (pistácie, kešu, lískové ořechy), semínka (slunečnice, sezam, chia), červená řepa, brokolice, chřest, čerstvá kapusta, špenát, tahini, mořské řasy aj.
Některé zdroje vápníku: mák, mléčné výrobky – tvrdé sýry, ryby (sardinky, losos, tuňák), tahini, košťálová zelenina a špenát aj.

Omega 3:
Některé zdroje: chia semínka, len, slunečnicová semínka, vlašské ořechy, pekanové a makadamové ořechy, ryby (losos, makrela, tuňák) aj.

Pro další inspiraci se doporučuji porozhlédnout v prodejnách zdravé výživy př.: BioPoint, Country life.


4. Namažte si podbřišek a bedra:

Pár kapkami jednoho z esenciálních olejů: levandule (nepoužívat pokud máte nízký krevní tlak) nebo skořice smíchaného se základním olejem (hroznový, mandlový, ale můžete i s tučným krémem).
Upozornění: esenciální oleje, vždy přidáváme do nosného mandlového, hroznového, kokosového.. oleje nebo krému. Při koupi esenciálního oleje se ujistěte, že je určený na pokožku těla a není jen do aromalampy. Pozor na složení: esenciální / éterický olej = čistý přírodní produkt, vonná esence = může mít chemické složení. Mezi kvalitní značky se řadí: Nobilis Tilia, Salus / Saloos, Bergila, Yasminka, Loyly masters.


5.  Držte bedra a podbřišek v teple:
Za pomoci termoforu, hřejivé Herbalex náplasti (pokud musíte vyrazit ven) nebo zahřívacích plyšáků a polštářků s obilnými zrny a červeným prosem od Albi ohřívaných v mikrovlnné troubě.


6. Jemně se hýbejte:

Během 1-2 dnů, kdy máte nejsilnější menstruaci si dopřejte odpočinek, relaxujte, nenamáhejte se. V lehčích dnech zkuste například hatha nebo restorativní jógu nebo běžnou chůzi.

 

Respektujte sami sebe – své cykly a potřeby, využijte tuto znalost k lepšímu plánování svých závazků!
PS.: Dejte tento článek nebo knihu Moody Bitches přečíst každému muži, který se alespoň trochu zajímá  o ženy a chce být lepší/pozornější ve vztahu k nim / nám.

 


 

Další zajímavosti z knihy Moody Bitches:

Žena a antikoncepce:
– prášek převezme plnou kontrolu nad ženou – kontrola stabilní hladiny estrogenu
– absence ovulace
– preference rodinných typů – téměř žádný až žádný zájem o dominantní, tmavé, vysoké, sexy
Pokud berete prášky a chcete otestovat jestli jste s tím pravým – vysaďte prášky, alespoň na 3-6 cyklů.

Výběr partnera – bratr nebo milenec?
Ženy – čich
Muži – zrak
– příjemná osobní vůně kůže partnera = dobré geny = dobrý sex + láska (uvolňování oxytocinu při sexu a mazlení) = dobré geny pro budoucí potomky
– žena čichem rozpozná, jestli muž má rozdílný nebo podobný imunitní systém tomu jejímu
– přitahována rozdílným
– sexuálně odpuzována podobným – podobný imunitní systém mají členi rodiny, ale i cizí lidi – kteří ženám nevoní

 

Pokud se o svém těle chcete dozvědět více doporučuji knížku Moody Bitches, je to jedna z nejzajímavějších knih kterou jsem kdy četla!


Co si dál přečíst:
Další návrhy úpravy jídelníčku
Jídelníček během periody
Menstruace
Fáze menstruačního cyklu

Doporučuji aplikaci Clue – která je pěkně grafický zpracovaná a umožňuje si pár kliknutími detailně zaznamenat každý den, vše co by Vás nebo Vašeho doktora mohlo zajímat. Např.: druh krvácení, náladu, chuťově preference, pms příznaky, trávení, chutě… Můžete si sami nastavit co všechno chcete sledovat. Na základě několika zadaných cyklů Vám může aplikace ukázat předpokládaný termín příštího nástupu i fertilní dny. Sama ji již několik měsíců používám.

Jsem diplomovaná Wellness specialistka (DiS.) v oboru Wellness-Balneo. Zakladatelka webu Zdraví posláním a autorka více než 200 článků. Masérka mimo oblast zdravotnictví. Instruktorka ZTV – Zdravotní Tělesné Výchovy (kompenzačně-rekondičního cvičení). Ambasadorka destigmatizace medical-wellness léčby duševních onemocnění a vlastník CAE (Certificate of Advanced English).

Kdo jsem jako Wellness specialistka?
Studovala jsem vyšší odbornou školu. Mezi mé předměty patřily: psychologie zdraví, well-being, anatomie, fyziologie, balneologie a fyzikální terapie, interkulturní komunikace, fitness, funkční vyšetření, výživa, lékařská problematika zdravotní tělesné výchovy, gymnastika, základy veřejného zdravotnictví, specifika saunování, sportovní masáž, baňkování, lávové kameny, tvorba wellness programů, základy první pomoci a další..
Studium jsem zakončila Absolventskou prací o zvládání patologického stresu a deprese medical-wellness metodami, kterou si můžete přečíst na těchto stránkách v rubrice E-kniha. Absolutorium se skládalo z obhájení Absolventské práce a zkoušek z Wellness a Biomedicíny a Anglického jazyka.

Oblasti odborného zájmu:
Wellness, prevence, regenerace, kompenzace a rekondice, psychologie zdraví (motivace, zvládání patologického stresu, seberozvoj aj.), medical-wellness přístup při zvládání patologického stresu, deprese, BAP a bolestí zad.

Odborná publikace:
Absolventská práce s názvem Distres a možnosti zvládání se zaměřením na 13 medical-wellness strategií v rámci zvládání patologické stresové zátěže a deprese.

Služby v Praze:
Wellness masáže (masáže mimo zdravotnictví),  ZTV (s prvky metody Balantes propojující prvky fyzioterapie, pilates, balančního cvičení a aktivního středu těla s psychorelaxací a vědomým pohybem, osobně k tomu navíc přidávám prvky jógy s technikami automasáže), tvorba a inovace wellness programů pro wellness centra, konzultace a přednášky o zdravém životním stylu, wellness-medical přístupech v rámci zvládání těžké stresové zátěže a deprese a další.

Sociální sítě:
Facebook: Zdraví posláním, Wellness jóga, Wellness masáže (pokud jste u mne byli na masáži, tak zde můžete zanechat Vaši recenzi)
Instagram: wellness_specialistka_sylvie
Youtube: Zdraví posláním

Pokud máte zájem o spolupráci využijte kontaktní formulář nebo zdraviposlanim@seznam.cz

O autorovi Výpis článků Podpořte autora

2 Responses to “ Měsíční hormonální cyklus ženy – hormony, pms a menstruace ”

  1. Je hrozně zajímavé, jak člověku život přitahuje tématiku, kterou zrovna řeší. 🙂 Včera jsem si byla vyzvednout knihu Cyklická žena. Ta zase rozděluje cyklus ženy na 4 fáze. Když váš výčet ale pročítám, v podstatě se obě autorky shodují. A děkuji za tip na aplikaci Clue. Jdu se na ni rovnou podívat. 🙂

Napsat komentář