Měsíční hormonální cyklus ženy – hormony, pms a menstruace

Pokud Vás zajímá co dělají hormony v ženském těle a jak téměř vše ovlivňují – od chuťi na jídlo, prožívání menstruace, chuťi na sex, orgasmus, zamilování se, lásku, partnerství…čtěte dál!

Co si přečíst:
Knihu Moody Bitches napsala psychiatrička Julie Holland. Bohužel ještě není přeložena do češtiny.
Skvělá příručka pro ženy se spoustou rad jak zvládnout nejčastější problémy jako stres, pms, lásku, chtíč atd.. Ale i pro muže – ženy jsou přece jenom z jiné planety a vy byste měli vědět s kým máte tu čest. Protože my ženy jsme od přírody náladové – to je skutečnost, která souvisí s hladinou estrogenu v ženském těle. Skutečnost, se kterou se musíme naučit žít co nejvíce v souladu. 😉
Více o knížce: zde

V češtině je výběr na toto téma dost omezen, ale podobně zaměřená – také skvělá knížka – se jmenuje Jak funguje sex od Sharona Moalema, více zde.

 

CO SE DĚJE – hormony v těle ženy během jednoho měsíce:
Děje se toho hodně a ženy nejsou schopné fungovat celý měsíc stejné výkonně – není to ani možné. Měsíční cyklus ženy je něco jako Nový rok – nový začátek, odhodlanost a dodržování předsevzetí, blázinec po sexu, konec roku – reflexe a předsevzetí.

MĚSÍČNÍ CYKLUS se dělí na tři části – viz kniha Moody Bitches:
1-14 dní
14-21 dní
PMS+ Menstruace

1-14 dní –  vyšší hladina estrogenu
– lehce s ní vyjdete
– klidná, promíjející, silná a odolná
– vysoká snášentlivost stresu, bolesti (vhodný čas k návštěvě zubaře nebo depilace)
– co vymyslí v období pms+m – nyní realizuje
Sex – zájem o rodinné a spolehlivé typy mužů – jde o mozek

14-21 dní – vysoká hladina estrogenu – vrchol 21. den -> Ovulace
– jediný den v měsíci, kdy je žena zaručeně „v náladě“ na sex
– žena se cítí a obléká velmi sexy
– lov dárce genů –  pro potenciální děti – tedy nejde o soutěž inteligence, i když třeba žádné vědomě nechce (věk..), tak se každý měsíc  snaží najít nejlepšího dárce, pokud je ve vztahu, je tu riziko k záletu
-> zájem o vysoké, tmavé, sexy = vysoký podíl kyseliny listové = zdravé geny, typ chlapa dominantní alfasamec..
– vysoký počet orgasmů
– nejlepší část měsíce na soft skills – jako je například rétorika

PMS+Menstruace – nízká hladina estrogenu
– špatně snáší stres, bolest a kritiku
– kritické myšlení na 100% – nejlepší čas na hodnocení, měsíce, dosavadního života a spokojenosti
– co vymyslí, zrealizuje v prvních 14ti dnech nového cyklu
Sex – zájem o rodinné a spolehlivé typy mužů – jde o mozek a podporu v tomto období.

– relaxujte – jóga, pilates, četba..


Problémový PMS a menstruace:
Z knihy Moody Bitches:


1. Když se žene chuť na sladké zařaďte: celozrnné pečivo, banány, mléko, čočku, krocana..

 

2. Vyřaďte alkohol a kofein..

 

3.  Zvyšte příjem:
B6

Magnesium / hořčík
(některé zdroje: vysokoprocentní čokoláda – 70% +, avokádo, ořechy, raw kakao, banány, potravinové doplňky – mezi 200 – 1000mg seženete v lékárně, doporučuji začít s nižšími dávkami, pravidelně brát a případně postupně navyšovat), nedostatek Magnesia se může projevit migrénou, nespavostí, úzkostí, napětím a křečí v prsou, pánvi a ve svalech)
osobně jsem zařadila doplněk stravy, začala jsem na 400mg hořčíku, poslední dobou beru každý den až 835mg hořčíku v jedné tabletě od značky Swiss NatureVia – Mega, na relaxaci velkých svalů – jako masérka přetěžuji některé svaly více než jiné, ale i jako prevenci při křečích a bolestech při PMS a menstruaci

Vápník a železo
(některé zdroje: chia semínka, čerstvá kapusta, špenát, tahini)

Omega 3
(některé zdroje: chia semínka, ryby),

Nahraďte bílý cukr
( varianty: xylitol, tmavý cukr, melasa, rýžové, datlové…sirupy

Najdete v prodejnách zdravé výživy př.: BioPoint, Country life nebo v lékárnách.
– Zkuste dámský zelený smoothie recept, který využívá některé tyto potraviny: zde 

 

4. Namažte si podbřišek a bedra
Pár kapkami jednoho z esenciálních olejů: levandule (nepoužívat pokud máte nízký krevní tlak) nebo skořice smíchaného se základním olejem
Upozornění: esenciální oleje, vždy přidáváme do nosného mandlového, hroznového, kokosového.. oleje nebo krému.
Při koupi esenciálního oleje se ujistěte, že je určený na pokožku těla a není jen do aromalampy.
Pozor na složení: esenciální / éterický olej = čistý přírodní produkt, vonná esence = může mít chemické složení.
Kvalitní značky: Nobilis Tilia, Salus / Saloos, Bergila, Yasminka, Loyly masters.

 

5.  Držte bedra a podbřišek v teple za pomoci termoforu, hřejivé Herbalex náplasti (pokud musíte vyrazit ven) nebo zahřívacích plyšáků a polštářků s obilnými zrny a červeným prosem od Albi ohřívaných v mikrovlnné troubě.

 

Respektujte sami sebe – své cykly a potřeby, využijte tuto znalost k lepšímu plánování svých závazků!
Dejte to také přečíst každému muži, který se alespoň trochu zajímá  o ženy a chce být lepší/pozornější ve vztahu k nim.


Další zajímavosti z knihy Moody Bitches:

Žena a antikoncepce:
– prášek převezme plnou kontrolu nad ženou – kontrola stabilní hladiny estrogenu
– absence ovulace
– prefence rodinných typů – téměř žádný až žádný zájem o dominantní, tmavé, vysoké, sexy
!!!!!! Pokud berete prášky a chcete otestovat jestli jste s tím pravým – vysaďte prášky, alespoň na 3-6 cyklů.

 

Výběr partnera – bratr nebo milenec?
Ženy – čich
Muži – zrak
– příjemná osobní vůně kůže partnera -> dobré geny -> dobrý sex + láska (uvolňování oxytocinu při sexu a mazlení) -> dobré geny pro budoucí potomky
– žena čichem rozpozná, jestli muž má rozdílný nebo podobný imunitní systém tomu jejímu
– přitahována rozdílným
– sexuálně odpuzována podobným – podobný imunitní systém mají členi rodiny, ale i cizí lidi – kteří ženám nevoní


Co si dál přečíst:
Další návrhy úpravy jídelníčku
Jídelníček během periody
Menstruace
Fáze menstruačního cyklu

Jak může pomoc jóga:
http://www.hormonalni-jogova-terapie.cz/index.php/co-je-hormonalni-joga-a-jeji-ucinky
http://www.doyouyoga.com/restorative-yoga-sequence-and-poses-to-ease-pms/
http://www.doyouyoga.com/5-yoga-poses-to-help-reduce-stress-and-tension/
http://www.doyouyoga.com/5-health-benefits-of-childs-pose/
https://yogainternational.com/article/view/yoga-for-headaches 

Stres a hormonální nerovnováha:
https://www.youtube.com/watch?v=VSrfa-HUiVM

Jak může pomoc reflexologie:
https://www.youtube.com/watch?v=xvxBwqhwXzY

Doporučuji aplikaci Clue – která je pěkně grafický zpracovaná a umožňuje si pár kliknutími detailně zaznamenat každý den, vše co by Vás nebo Vašeho doktora mohlo zajímat. Např.: druh krvácení, náladu, chuťově preference, pms příznaky, trávení, chutě… Můžete si sami nastavit co všechno chcete sledovat. Na základě několika zadaných cyklů Vám může aplikace ukázat předpokládaný termín příštího nástupu i fertilní dny. Sama ji již několik měsíců používám.

Zakladatelka a autorka více jak stovky článků na webu Zdraví posláním (dříve známý jako Gastroradar). Masérka v síti Infinit Holešovice – hotel Absolutum Boutique. Instruktorka Zdravotní tělesné výchovy. Vlastník CAE (Certificate of Advanced English). Studentka VOŠ oboru wellness a balneo, kde studovala regeneraci, zdravotní tv, fitness, masáže, psychologii zdraví a další… Ambasadorka destigmatizace duševních onemocnění.

Masážemi, workshopy a kurzy ZTV s prvky jógy a automasáží a přednáškami o wellness-medical přístupech v rámci zvládání těžké stresové zátěže a deprese se zaměřuje se na prevenci a regeneraci negativní stresové zátěže a bolestí zad. Má zkušenosti s vedením dětské a rodinné jógy, dramatické výchovy aj.

Vedle těchto stránek Zdraví posláním spravuje Youtube kanál Zdraví posláním a facebookové stránky: Zdraví posláním, Wellness jóga a Wellness masáže.

O autorovi Výpis článků Podpořte autora

2 Responses to “ Měsíční hormonální cyklus ženy – hormony, pms a menstruace ”

  1. Je hrozně zajímavé, jak člověku život přitahuje tématiku, kterou zrovna řeší. 🙂 Včera jsem si byla vyzvednout knihu Cyklická žena. Ta zase rozděluje cyklus ženy na 4 fáze. Když váš výčet ale pročítám, v podstatě se obě autorky shodují. A děkuji za tip na aplikaci Clue. Jdu se na ni rovnou podívat. 🙂

Napsat komentář