Šikana a sexuální zneužívání ve školách!

Druhy šikany:

Fyzická agrese – agresor používá k šikanování oběti fyzické násilí, popřípadě předměty, kterými učiní útok důraznějším (baseballová pálka, batoh apod.).

Slovní agrese a zastrašování – agresor oběti vyhrožuje fyzickým útokem, zastrašuje, nadává jí, vysmívá se nebo jí zastrašuje.

Krádeže, ničení a manipulace s věcmi – agresor oběti ničí a odcizuje věci nebo si věci půjčuje a vrací je znehodnocené (zejména tužky, celý penál a jiné školní pomůcky).

Násilné a manipulativní příkazy – agresor nutí oběť k různým nepříjemným činnostem a úkolům (např. psát za někoho domácí úkoly, nosit a odevzdávat svačinu či kapesné).
převzato z webu www.policie.cz

Dítě je v ČR zákonem chráněno před sexuálními kontakty, a to v jakékoli formě.

Nejde vždy přímo o pohlavní styk s dítětem (resp. znásilnění), ale často i o „mírnější“ podoby (osahávání, nucení přihlížet sexuální tematice, obtěžující telefonáty, fotografování nahých dětí), které ale také mohou přivodit oběti celoživotní následky.

Pojem zneužívání:

Statistiky ukazují, že případy pohlavního zneužití jsou častější, než bychom si možná představovali. Nehledě na to, zda se jedná o malé či větší dítě, dívku nebo chlapce, děti z rodin různých sociálních poměrů. Pohlavní zneužití je definované v trestním zákoníku, který říká, že se jej dopustí ten, kdo vykoná soulož s dítětem mladším 15 let. Nebo ten, kdo ho jiným způsobem pohlavně zneužije.
(převzato z webu psychologie.cz)

Děti jsou nevinné. To co se jim děje v dětství se nevyhnutelně odráží na způsobu jejich prožívání a chování v dospělém životě.
Následující řádky jsou pro děti, ale i dospělé, kteří si neví rady s touto problematikou. Pokud jsi dítě nebo dospělý a toto se děje neboj se a hledej pomoci!


Můj příběh:
Když jsem byla na ZŠ na druhém stupni, těšila jsem se hrozně na fyziku. Představovala jsem si, super pokusy a podobné věci.. Předpokládám, že jste už někdy zažili přirozenou averzi neboli odpor k někomu, již podle vzhledu a přehnaně familiérního chování.. Já jsem ji zažila hned první den, když se nám na první hodině učitel (budu o něm mluvit v iniciálech Š.V.) představoval. Fyziku jsme měli 2 nebo 3 roky. Už během prvního roku, nás (holky) začal učitel hladit po tvářích během výuky, během testů nám hodně radil, když jste vydrželi tu nepříjemnou blízkost během té rady. Vždycky se sklonil a obličej měl ani ne deset centimetrů od našich. Bylo to nechutné.
Ale jak jsem popsala výše, nepřímo z toho pro nás plynuly výhody. Nevěděli jsme kde je hranice. A samozřejmě jsme se všichni bály, že když něco řekneme odpykáme to. Nikdo o tom nemluvil – ani my mezi sebou ve třídě. Ani jsme nebyly jediná třída kde se to odehrávalo. Jediné co jsem cítila byl intenzivní pocit zhnusení. To co jsem slýchávala, že se dělo u něj v kabinetu nemohu ověřit, ale pokud by to byla pravda, tak to co jsem zažila já byl velmi slabý odvar.

Pro mě pomyslný pohár přetekl, když jsem jednoho dne vycházela z WC a najednou mě někdo polechtal zezadu v pase na trupu. Gesto, které podle mne patří pouze do sféry přátel a blízkých osob. Š.V. nepatřil ani do jedné z nich. Asi Vás teď nepřekvapí, že když jsem se otočila a zjistila, že to byl můj učitel fyziky, bylo mi na zvracení. Běžela jsem za svoji třídní učitelkou, ubrečená, na pokraji psychického kolapsu. Cítila jsem se jakoby znečištěná. Všechno jsem jí řekla, stejně jako jsem to řekla doma. Dvě místa, kterým jsem věřila a které podle mne mohly ve zpětném pohledu udělat víc. Abych to uvedla na správnou míru, nemám ponětí jestli Š.V. dostal nějakou formu trestu nebo nedostal. Pokud ano, tak to zcela určitě nebylo dostatečné. Já jenom vím, že jsem určitě byla potrestána já sama. Oproti zbytku mých spolužaček, které neřekly nic.
Stejné praktiky z jeho strany pokračovaly – tedy mimo mne. Následující asi rok a půl, jsem byla non-stop na každé hodině fyziky zkoušena, což byla velká zábava pro mé spolužáky. Kteří netušili co jsem udělala. Nepochlubila jsem se, jen minimum z nich to vědělo. Byla jsem zkoušena hlavně z látky, která mi nešla. Ale dokonce i z čerstvě probrané látky, kterou jsme brali jednu hodinu. Mé známky v žákovské knížce a později na vysvědčení se změnily z 1-2 na 3-4 nebo 4-5. Kromě utrpení z hodin, jsem tedy nakonec skoro propadla z fyziky v deváté třídě.

Bylo mi asi třináct let, když tohle začalo a neměla jsem nejmenší ponětí o tom, jak jinak bych to mohla řešit. Předpokládám, že dospělí kolem mě taky ne nebo to nebrali tak vážně jak měli nebo se tomu nechtěli postavit čelem.

Proto jsem pro Vás shromáždila kontakty na instituce, kde poradí dětem potýkající se s touto těžkou situací, ale i dospělým, kteří sami neví, jak to řešit. Asi po deseti letech od mého nahlášení jsem zjistila, že už neučí – vzhledem k mlžení kvůli důvodu asi došlo k nějakému postupu vůči jeho stylu výuky. Ale ani jsem neslyšela, že by ho někdo žalovat nebo podnikl nějaké legální kroky. Což mě opravdu mrzí. Mě to v té době nenapadlo. Měla jsem zavolat 158.
Má osobní rada je, prvně vysvoboďte díte z dosahu tohoto predátora, pak řešte všechno ostatní. Pokud jsi dítě a toto se děje – neboj se a ozvi se na 158 nebo na další čísla na konci článku.


KDE HLEDAT POMOC pokud jste obětí šikany/zneužívání:

PRO DĚTI: je to vážné obvinění proto ho nedělejte pro srandu, to byste si vysloužili na 100% napětí ve škole. Pokud je to pravda nebojte se opakuji nebojte se a mluvte o tom, mluvte o tom s každým komu na Vás záleží nebo máte dobré vztahy. Takže co dělat?:

– svěřte se jakékoli dospělé osobě, které důvěřujete – čím víc tím líp – rodičům, jinému učiteli, lékaři, sousedce, tetě, vychovatelce, projektu Nenechte to být
– pokud se situace nelepší a škola situaci neřeší obraťte se s pomocí dospělých na: Českou školní inspekci, ministerstvo školství či soud
– pokud jste obětí fyzického útoku zavolejte sanitku 155, zavolejte na Linku bezpečí, Policii nebo na další čísla níže (pokud máte jakákoli zranění, mluvte o nich – pomůže to usvědčit násilníka)

– ve všech případech (šikana a zneužívání) doporučuji dětského psychologa
– změňte školu

PRO RODIČE POSTIŽENÝCH DĚTÍ: pro děti to může být velice těžké o tom mluvit, proto nevyužívejte žádný druh nátlaku k dostání informací rychle. Je potřeba projevit spoustu porozumění a nesoudit, jinak se Vaše dítě před Vámi může uzavřít a nic neříct. Můžete tím nechtěně přispět k nerušenému pokračování tohoto chování ve škole. Pokud si nevíte rady zavolejte na jednu z níže vypsaných linek.
Nedoporučuji vyhrožování dané osobě – může se to obrátit proti Vám a Vašemu dítěti. Jde přeci o eliminaci kontaktu násilníka s Vaším dítětem (najděte jiné učitele na dané předměty) a posléze s dalšími dětmi. Ale nikdy nenechte toto téma rozplynout. Vaše dítě potřebuje pomoci. Nezapomeňte také na to, že si z Vašeho příkladu zapamatuje jak se jedná v podobných situacích. Zapamatuje si, lekci o úctě k vlastnímu tělu a vlastní sebe hodnotě. Neřešená se tyto traumata těžko zpracovávají v dospělosti a představují problémy a překážky v každodenním životě. Využijte legální cesty, viz následující kontakty.


KAM ZAVOLAT, NAPSAT NEBO ZAJÍT (ať jste dítě nebo rodič):

Policie 158.
Krizové linky, které zaručují anonymitu – poradí Vám s Vaší situací:
Linka důvěry Dětského krizového centra : 241 484 149 (nonstop)
Linka bezpečí : 116 111 (nonstop)
Rodičovská linka : 840 111 234
Vzkaz domů (dítě na útěku) : 800 111 113 , 116 111 (nonstop)
DONA linka (osobám ohroženým domácím násilím) : 251 511 313 (nonstop)
Bílý kruh bezpečí (oběti i svědci trestných činů) : 257 317 110 (nonstop)
Krizové centrum – lékař, psycholog a psychiatr na jednom místě: kontakty

Česká školní inspekce https://www.csicr.cz/cz/Rodice/Na-co-se-casto-ptate/Sikana
Ministerstvo školství a školský ombudsman http://www.msmt.cz/ministerstvo/skolsky-ombudsman-1

Držím Vám palce a nebojte se! Potom to bude jenom lepší!


Co by Vás mohlo zajímat:

OBECNÉ PŘÍČINY KRIZE U DĚTÍ A MLÁDEŽE – PRO RODIČE z webu: Šance dětem
– Podle čeho poznáte, že se možná něco děje a Vaše dítě potřebuje pomoci:
– neadekvátní reakce z pohledu okolí (v důsledku silného emocionálního prožívání se člověk jakoby nechová normálně)
– pocit nejistoty, úzkost (nejasná představa ohrožení, přitom velmi silně ochromující nebo vedoucí k agresivitě)
– narušení dosavadních vzorců chování
– poruchy životních rytmů – spánku, příjmu potravy
– projevy psychosomatických obtíží (vegetativní obtíže, bolesti hlavy, bolesti svalů)
– pocit ztráty dobrého zdraví, ztráta životní spokojenosti
– omezení fyziologických procesů (pocit dechové nedostatečnosti, poruchy stability, svalová ztuhlost v důsledku působení stresu)
– únava, nespavost
– řekne Vám to

MÝTY A FAKTA O SEXUÁLNÍM ZNEUŽÍVÁNÍ DÍTĚTE
Další informace o sexuálním zneužívání a jeho možných projevech

TRAUMA A JEHO NÁSLEDKY U DĚTÍ:
Trauma a možnosti léčby

Co by Vás mohlo zajímat zde na Zdraví posláním:
Krize a Vaše možnosti
Stresová zátěž

Zakladatelka a autorka více jak stovky článků na webu Zdraví posláním (Gastroradar). Masérka v síti Infinit Vysočany – hotel Step. Od ledna 2019 Infinit Holešovice – hotel Absolutum Boutique. Studentka VOŠ oboru wellness a balneo. Ambasadorka destigmatizace duševních onemocnění. Zkušenosti s vedením dětské a rodinné jógy, dramatické výchovy a boulderového lezení pro děti..

O autorovi Výpis článků Podpořte autora

Napsat komentář